کیست بیکر چیست و چه خطراتی دارد؟

کیست بیکر چیست و چه خطراتی دارد

امروزه به دلیل استفاده از مواد غذایی نامناسب و مضر، توده‌هایی در بدن ظاهر می‌شوند. این توده‌ها اغلب به صورت مایع یا جامد در بدن وجود دارند. این توده‌ها با نام کیست در رشته پزشکی شناخته‌ شده‌اند. کیست‌ها می‌توانند بی‌ ضرر یا پر خطر باشند. علت ایجاد کیست می‌تواند تغییرات هورمونی، عفونت بدن و مشکل در خون باشد. این کیست ها در مناطق مختلفی مثل تخمدان، پستان، کلیه، زانو، زیر بغل و در درون جمجمه سر تشکیل می‌شوند. ما در ادامه راجع‌ به پاسخ سوال کیست زانو یا همان کیست بیکر چیست با شما صحبت می‌کنیم. با ما همراه شوید.

در ادامه با چه مطالبی آشنا می شوید؟

در ادامه به طور کامل با جواب کیست بیکر چیست و نحوه تشخیص و درمان و جراحی و …. آشنا خواهید.

فهرست مطالب

معرفی کیست بیکر:

در پاسخ به سوال کیست بیکر چیست باید گفت کیست بیکر یک کیست پوپلیتئال است که پر از مایع بوده و اغلب در پشت زانو ایجاد می‌شود. و مانند بیماری هالوکس والگوس راه رفتن را مشکل می کند. این کیست با نام اولین کاشف آن، مشهور شده‌ است. یعنی در سال ۱۸۰۰ دکتر بیکر بوده که این موضوع را متوجه شده، که کیست پوپلیتئال از مایعی تشکیل می‌شود که از زانوی آسیب‌ دیده ترشح می‌گردد. هنگامی‌ که زانو آسیب می‌بیند، یک مایع اضافی از خود تولید می‌کند که این مایع باعث ایجاد کیست بیکر می‌گردد.

عوامل موثر در ایجاد کیست بیکر:

عوامل مختلفی وجود دارد تا کیست بیکر که از آسیب‌ دیدگی زانو و مفصل ایجاد می‌شود، شکل بگیرد. این عوامل عبارت‌اند از:

  • آسیب مستقیم به زانو
  • پارگی رباط یا مینیسک پا
  • وجود التهاب در زانو و مفصل
  • وجود بیماری نقرس
  • وجود بیماری آرتروز و روماتویید

نحوه تشخیص کیست بیکر:

چهار راه مختلف برای تشخیص پاسخ کیست بیکر چیست که در پشت زانو ایجاد می‌شود وجود دارد. این چهار روش عبارت‌اند از:

  • بررسی تاریخچه پزشکی:
    یکی از راه‌های تشخیص کیست بیکر این است که پزشک، در مورد آسیب‌های وارد شده به زانو شما در گذشته و یا از حادثه‌هایی که برای پا و زانویتان به‌ وجود آمده، سوال می‌کند. این روش می‌تواند برای انجام سه روش دیگر، کمک‌ کننده باشد.
  • انجام آزمایش x ray:
    یکی از راه‌های تشخیص وجود کیست بیکر، انجام این آزمایش است که البته این آزمایش برای شناسایی مستقیم کیست بیکر نبوده و آرتروز زانو را که یکی از علل ایجاد این کیست است، تشخیص می‌دهد.
  • انجام آزمایش ام آر آی:
    آزمایش ام آر آی که از امواج مغناطیسی برای تشخیص این کیست استفاده می‌کند، سومین روش تشخیصی است. این آزمایش می‌تواند اندازه کیست و محل دقیق قرار گیری آن را بدون اشعه مضر ایکس، نشان دهد.
  • انجام آزمایش اولتراسوند:
    چهارمین روش برای تشخیص کیست بیکر است. این آزمایش مایع یا جامد بودن توده را مشخص کرده و باعث طی کردن روند درمانی به صورت سریع‌تر می‌گردد.

نحوه تشخیص کیست بیکر

روش‌های درمان کیست بیکر:

حال که با پاسخ کیست بیکر چیست تا حدودی آشنا شده اید بهتر است بدانید کیست بیکر یکی از آن توده‌هایی است که با روش‌های غیر جراحی و معمولا به‌ روش متداول rice درمان می‌شود. این روش مخفف کلمات rest, ice, compress, elevate می‌باشد. کلمه‌ی rest به‌ معنای استراحت کافی و یا استراحت 48 ساعته و فوری برای محل آسیب‌ دیده است. کلمه ice به‌ معنای یخ است که فرد آسیب‌ دیده باید ۴ تا ۸ بار در روز به مدت ۲۰ دقیقه از این شیوه درمانی استفاده کند. کلمه compress به‌ معنای فشردن است، یعنی ایجاد فشار کافی با روش مناسب برای نقطه‌ آسیب‌ دیده که باعث کاهش التهاب آن محل گردد.  کلمه elevate به‌ معنای قرار دادن زانو به اندازه ۱۰ اینچ بالاتر از قلب است. انجام همه این مراحل یک روش درمانی است که اغلب پزشکان برای درمان کیست بیکر به بیماران تجویز می‌کنند.

روش‌های مختلف برای بهبود عملکرد زانو با وجود کیست بیکر:

برای بهبود عملکرد زانو، علاوه‌ بر روش‌های درمانی متداول، یک سری راه نیز وجود دارد که انجام آن‌ها در کنار درمان، به بهبود زانو و راه رفتن درست، کمک می‌کند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • قرار دادن یخ بر روی زانو
  • مصرف داروی ایبوپروفن که التهاب را کاهش دهد
  • استفاده از عصا هنگام راه رفتن
  • انجام ورزش‌های فیزیوتراپی
  • کاهش وزن برای عدم فشار بر روی زانو
  • استفاده از زانو بند برای کمک به بهبود زانو

 

نحوه جراحی کیست بیکر:

با این‌ که جراحی کیست بیکر، آخرین روش درمانی بوده و متخصصان این روش را پیشنهاد نمی‌کنند، اما گاهی ممکن است که کیست نیاز به جراحی داشته باشد.  گاهی با شدت گرفتن درد در ناحیه زانو، محدود شدن حرکت زانو و پا، کیست نیاز به جراحی پیدا می‌کند. این جراحی با روش‌های تخلیه کیست، جراحی آتروسکوپی زانو و استئوتومی زانو انجام می‌شود. جراحی تخلیه کیست به صورتی انجام می‌گیرد که مایع درون کیست، به وسیله سوزن‌های مخصوص جراحی، توسط پزشک متخصص خارج می‌شود. جراحی آتروسکوپی زانو به این صورت انجام می‌شود که ابتدا یک برش کوچک بر روی زانو ایجاد شده و آتروسکوپ، وارد زانو می‌شود. این دستگاه یک دوربین دارد که این دوربین روند جراحی را سریع‌تر و دقیق‌تر می‌کند. جراحی استئوتومی زانو به این صورت است که جراح با برش دادن بخشی از استخوان، آسیب وارد شده به استخوان را درمان کرده و کیست و آرتروز را نیز بهبود می‌بخشد. لازم به ذکر است که شما برای گذراندن دوره نقاهت بعد از این عمل جراحی ها، باید از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کرده و علاوه‌ بر مصرف داروهای تجویزی پزشک، جلسات فیزیوتراپی خود را نیز تکمیل کنید.

نحوه جراحی کیست بیکر

روش‌های جلوگیری از ابتلا به کیست بیکر:

آسیب به زانو و مفصل، همواره باعث ترشح ماده‌ای شده که به تبع آن، کیست بیکر ساخته می‌شود. برای جلوگیری از ابتلا به این کیست، باید عواملی مثل عدم پوشیدن کفش نامناسب، جلوگیری از فعالیت سنگین، جلوگیری از اضافه وزن و گرم کردن بدن و زانو قبل‌ از ورزش را جدی گرفت تا در واقع از علل کیست بیکر که آسیب به زانو است، جلوگیری شود.

سخن پایانی:

گفتیم که کیست بیکر یک نوع توده در بدن است که در پشت زانوی آسیب دیده و با ترشح مایع از آن زانو، تشکیل می‌شود. عدم درمان کیست بیکر باعث می‌شود تا زانو و مفصل پا، به راه رفتن و تحمل وزن، کمکی نکرده و به تبع، راه رفتن نیز مختل شود. سعی کردیم در این مقاله شما را به طور کامل با پاسخ کیست بیکر چیست آشنا کنیم شما می توانید برای آگاهی بیشتر از این کیست و نحوه درمان آن، به صفحه تماس با ما مراجعه کرده و از مشاوران خبره ما در این حوزه، کمک بخواهید.

سوالات متدوال

در واقع کیست‌ها در هر ناحیه از بدن قابل شکل‌ گیری و تشکیل هستند اما کیست بیکر، تنها در پشت زانو و به وسیله ترشح مایع از مفصل آسیب‌ دیده ایجاد می‌شود.

 

ممکن است این کیست با انجام کارهایی مثل ورزش، استفاده از کمپرس، استفاده از زانو بند درمان شود، اما بیشتر اوقات این کیست، با استفاده از دارو همراه با ورزش بهبود می‌یابد.

 

خیر اگر عمل جراحی، ترمیم زانو و مفصل آسیب‌ دیده، به‌ خوبی انجام‌ شده باشد، تشکیل کیست امکان ندارد. تنها در صورتی این اتفاق دوباره میافتد که زانو از جای دیگری آسیب دیده باشد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت