پرونشین پا چیست و چه عوارضی دارد؟

پرونشین پا چیست و چه عوارضی دارد

هنگام راه رفتن پاها بیشترین فشار را تحمل می کنند و بخش زیادی از وزن بدن بر روی این ناحیه وارد می شود. از این رو آسیب در قسمت مچ پا بسیار شایع است. یکی از اختلالاتی که ممکن است افراد در طول زندگی با آن مواجه شوند، پرونشین می باشد. بسیاری از افراد با کلمه پرونشین آشنا نیستند و یا در مورد نحوه بروز این بیماری و عوارض آن اطلاعاتی ندارند. اگر شما نیز می خواهید بدانید که پرونشین پا چیست و چه عوارضی دارد؟ کافیست که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

در ادامه با چه مطالبی آشنا می شوید؟

جلوتر با سندروم پای کوتاه ، تشخیص کوتاهی پا ، معاینه کوتاهی پا و هر موردی که در تشخیص کوتاهی پا به شما کمک کند آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

پرونشین پا چیست؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که پرونشین پا چیست و چه عوارضی دارد؟ باید بگوییم این اختلال در اثر چرخش پا به وجود می آید. زمانی که مچ پا به سمت خارج بچرخد، این بیماری به وجود می آید. همه افراد برای راه رفتن به کمی چرخش پا به سمت خارج نیاز دارند اما اگر این چرخش به مقدار ناکافی باشد و یا بیش از حد زیاد باشد، فرد در حین راه رفتن و انجام فعالیت های روزانه خود با مشکل مواجه می شود. این بیماری هم مانند بیماری هالوکس والگوس در صورت عدم درمان می تواند برای شما دارای عوارض باشد.
زمانی که فرد با اختلال پرونشین بیش از حد مواجه شود، کف پا از حالت عادی خارج می شود. در این شرایط فرد هنگام راه رفتن قوس کف پای خود را از دست داده و کف پا کاملا بر روی زمین قرار می گیرد. این امر می تواند عوارض مختلفی برای فرد به همراه داشته باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • التهاب نیام کف پا
  • التهاب تاندون پشت ساق پا
  • انحراف انگشتان پا

انواع پرونشین پا و عوارض آن ها:

زمانی که بخواهید بدانید پرونشین پا چیست بهتر است که با انواع آن نیز بیشتر آشنا شوید. با توجه به نوع راه رفتن و گام برداشتن افراد، براساس نظر پزشکان احتمال بروز سه نوع پرونشین وجود دارد که به شرح زیر می بشند:

  • پرونشین طبیعی:
    در حالت طبیعی وجود ۱۵ درصد چرخش در مچ پا به سمت خارج طبیعی می باشد. این مقدار از پرونشین می تواند تعادلی بین پا و کف پا ایجاد کند و تکان ایجاد شده را جذب نماید.
  • پرونشین بیش از حد:
    زمانی که میزان چرخش مچ پا به سمت خارج بیش از ۱۵ درصد باشد، این اختلال به وجود می آید. این حالت بیشتر در افرادی مشاهده می شود که کف پای صافی داشته باشند. از مهمترین عوارض این نوع اختلال می توان به سندروم باند ایلیوتیبیال اشاره کرد. این بیماری می تواند سبب درد و آسیب در ناحیه خارجی زانو ها شود.
  • پرونشین کمتر از حد:
    در این حالت پاها به سمت خارج متمایل می شوند و در نتیجه فشار بر مچ و کف پا افزایش می یابد. در این حالت فرد با عوارضی مواجه می شود که عبارتند از:
    التهاب تاندون آشیل
    التهاب کف پا
    پیچ خوردن مچ پا
    خار پاشنه
    و …

انواع-پرونشین-پا-و-عوارض-آن-ها

آسیب های رایج پرونشین پا:

افرادی که می خواهند بدانند پرونشین پا چیست باید بگوییم که این اختلال با آسیب ها و عوارض مختلفی همراه است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • درد در ناحیه زانو
  • درد در استخوان کشکک
  • خارپاشنه
  • کمر درد
  • درد در قسمت باسن
  • خستگی و درد در ساق پاها
  • التهاب کف پا
  • التهاب تاندون آشیل

آسیب های رایج پرونشین پا

روش های درمان پرونشین پا و کاهش عوارض آن:

پس از آن که متوجه شدید، پرونشین پا چیست ، حال بهتر است که با روش های درمان این بیماری نیز بیشتر آشنا شوید. مهم ترین روش های که از نظر پزشکان برای درمان این بیماری موثر هستند، عبارتند از:

  • ماساژ دادن
  • ضربه زدن به شیوه خاص و اصولی
  • انجام برخی از حرکات کششی
  • تحرک مفصل
  • استفاده از کفش و کفی های طبی

برای ماساژ دادن و یا ضربه زدن به مچ پا بهتر است که از یک ارتوپد کمک بگیرید. این متخصص می تواند حرکات کششی مناسبی را به شما آموزش دهد که با کمک آن ها بتوان به بهبود این عارضه کمک کرده و یا آن را به طور قطعی درمان کنید.

کلام پایانی:

در این مقاله تلاش کردیم تا به شما بگوییم که پرونشین پا چیست این بیماری که در اثر چرخش کم و یا بیش از حد مچ پا به سمت خارج به وجود می آید، می تواند با عوارضی همراه باشد. مهم ترین عوارضی که این اختلال برای افراد به دنبال دارد شامل کمر درد، درد در ناحیه کف پا و زانوها و همچنین خار پاشنه است. برای درمان بهتر است که با یک متخصص ارتوپد مشورت کنید و از روش های پیشنهادی ایشان برای بهبود بیماری کمک بگیرید.

سوالات متدوال


بله، ۱۵ درصد چرخش مچ پا به سمت خارج کاملا طبیعی و لازم می باشد. اگر مقدار چرخش در این ناحیه بیشتر از مقدار گفته شده و یا کمتر از آن باشد، به نوعی بیماری تبدیل می شود که با عوارضی برای فرد همراه است.

 

علاوه بر نوع طبیعی آن که در افراد سالم وجود دارد، پرونشین بیش از حد و کمتر از حد نیز وجود دارد. نمونه بیش از حد این عارضه زمانی اتفاق می افتد که مچ پا بیش از ۱۵ درصد به سمت خارج می چرخد و زمانی که چرخش پا کمتر از این مقدار باشد، پرونشین کمتر از حد ایجاد می شود.

 


این بیماری می تواند سبب بروز درد در ناحیه باسن، زانوها و کف پا شود. همچنین احساس درد و خستگی در ساق پا و یا التهاب کف پا را نیز به همراه خواهد داشت.


برای این کار بهتر است که با پزشک ارتوپد مشورت کنید تا روش درمانی مناسبی را به شما پیشنهاد کند. این روش ها معمولا شامل انجام حرکات کشش، ماساژ دادن و ضربه زدن و پوشیدن کفش های مناسب می باشد.


در صورتی که متوجه انحراف پاها، چرخش داخلی زانو و یا کف پا صاف شدید و یا در شرایطی که شاهد ناهمواری کف پاها بودید، احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت