مهم ترین علت شایع درد مفصلی شست پا

مهم ترین علت شایع درد مفصلی شست پا

تقریبا اکثر وزن بدن به نگام راه رفتن به پا ها منتقل می شود. انگشت شست پا درصد بالایی از این وزن را در حین انجام حرکات روزانه و پیاده روی تحمل می کند. در نتیجه احتمال بروز آسیب در این انگشت بسیار زیاد است. افراد زیادی با درد در این ناحیه مواجه هستند و به دنبال راهی برای درمان این بیماری هستند. شاید شما و یا یکی از نزدیکانتان نیز از این عارضه دردناک رنج می برید و علت بروز این بیماری را نمی دانید. در این مقاله تلاش داریم تا با مهم ترین علت درد شایع مفصلی شست پا بیش تر آشنا شویم.

مهم ترین علت شایع درد مفصلی شست پا

مفصلی به نام متاتارسوفالانژیال محل اتصال انگشت شست پا با استخوان کف پا می باشد. این مفصل کوچک اما بسیار قوی می باشد. مقدار زیادی از وزن بدن توسط همین مفصل تحمل می شود، در نتیجه احتمال بروز آسیب در آن بالا می باشد. درد در ناحیه شست پا در اثر عوامل مختلفی به وجود می آید. شایع ترین نمونه از این عوامل بیماری آرتریت می باشد. البته این درد ها در اثر بیماری های دیگری مانند نقرس و بونیون نیز ایجاد شده و فرد را اذیت می کند.

برای این که با مهم ترین علت شایع درد مفصلی شست پا آشنا شویم، باید بگوییم که عواملی همچون سزاموئیدیت و یا انگشت چمنی نیز سبب بروز درد های وحشتناک و غیر قابل تحملی در این ناحیه می شوند. در نتیجه این درد ها به یک عامل مشخص مربوط نمی شوند و بیماری های مختلفی می توانند سبب بروز آن ها شوند. از این رو ابتدا باید علت درد به درستی تشخیص داده شود و سپس به فکر درمانی برای آن باشیم.

تشخیص علت درد مفصلی شست پا

تشخیص علت درد مفصلی شست پا

تشخیص علت درد مفصلی شست پا

برای این که بتوانیم به درستی تشخیص دهید که مهم ترین علت شایع درد مفصلی شست پا کدام است و شما به چه دلیلی با این درد ها مواجه هستید، بهتر است که با پزشک با پزشک فیزیوتراپ خود صحبت کنید. پزشک با خم و راست کردن انگشت، شکل ظاهری آن و همچنین بر اساس سبک زندگی شما علت این درد ها را تشخیص می دهد.

گاهی اوقات با معاینه فیزیکی علت اصلی مشخص نمی شود و نیاز است که از انگشت پا عکس برداری شود. در برخی از شرایط که پزشک احتمال بروز نقرس را بالا می داند، آزمایش خون را برای بیمار تجویز می کند. در این آزمایش میزان اوریک اسید مشخص شده و پزشک می تواند وجود نقرس را گزارش دهد.

معرفی علت شایع درد مفصلی شست پا

همان طور که اشاره کردیم این درد ها در اثر عوامل و بیماری های مختلف در ناحیه انگشت شست پا به وجود می آید. مهمترین نمونه از این علت ها به شرح زیر می باشند:

  • ورم مفصل

روماتیسم مفصلی یکی از بیماری های مخصوص ناحیه مفاصل می باشد که معمولا از ناحیه پا ها خود را نشان می دهد. این بیماری را می توان به عنوان مهم ترین علت شایع درد مفصلی شست پا معرفی کرد. معمولا در این شرایط پزشک، استفاده از دارو های مسکن، انجام حرکات مختلف کششی و مصرف دارو هایی خاص را برای کاهش درد تجویز می کند. هر گونه ورم در ناحیه مفاصل انگشت پا می تواند سبب بروز درد شود که معمولا اول صبح ها بیش تر بروز می کند.

اگر از این بیماری رنج می برید، قطعا هنگام راه رفتن و یا انجام فعالیت های روزانه درد در این ناحیه افزایش می یابد. این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان شکل انگشت نیز تغییر کرده و اوضاع را بدتر کند. بنابراین بهتر است که در همان مراحل اولیه برای درمان بیماری اقدامات پزشکی لازم انجام گیرد.

  • هالوکس ریجیدوس

این بیماری در حقیقت همان عارضه انگشت شست پا خشک می باشد. این عارضه در اثر ورم مفاصل و یا بروز آسیب ایجاد می شود. اگر در همان مراحل اولیه به درمان بیماری نپردازید، احتمال خشک شدن انگشت پا وجود دارد. در این شرایط مفاصل انگشت پا به شدت سفت شده و راه رفتن را برای فرد سخت می کند.

بنابراین بهتر است که سریعا برای درمان اقدام کنید. معمولا پزشکان در این شرایط استفده از کفش های طبی و مناسب را پیشنهاد می کنند. این نمونه از کفش ها باید به گونه ای طراحی شده باشند که هیچ گونه فشاری بر شست پا وارد نشود و این ناحیه در هنگام راه رفتن آسیب نبیند.

  • خار استخوانی

در هنگام راه رفتن مفصلی که انگشت را به کف پا متصل می کند، خم می شود. حال اگر این خمیدگی در حد استاندارد نباشد و یا این که مفصل توانایی خم شدن نداشته باشد، شما احتمالا به بیماری خار استخوانی مبتلا شده اید. پزشک برای درمان این بیماری گاهی اوقات جراحی را پیشنهاد می کند.

  • انگشت چمنی

این عارضه زمانی به وجود می آید که انگشت پا به سمت بالا و عقب خم شود. گاهی اوقات انگشت در همین حالت مانده و صاف نمی شود. این بیماری که در بین بازیکنان فوتبال بسیار شایع است می تواند سبب ایجاد در در ناحیه شست پا شود.

معرفی دیگر علت های مهم بروز درد مفصلی شست پا

معرفی دیگر علت های مهم بروز درد مفصلی شست پا

معرفی دیگر علت های مهم بروز درد مفصلی شست پا

علاوه بر موارد گفته شده، عوامل دیگری نیز می توانند به عنوان مهم ترین علت شایع درد مفصلی شست پا شناخته شوند که عبارتند از:

  • نقرس
  • پینه پا
  • ناخن فرو رفته
  • سزاموئیدیت
  • شکستگی
  • بونیون

درمان علت درد مفصلی شست پا

پس از آن که مهم ترین علت شایع درد مفصلی شست پا را شناختیم، بهتر است که با روش های درمان این بیماری ها نیز آشنا شویم. برای کاهش این درد ها ابتدا علت بروز آن ها مشخص می شود و سپس راه های درمانی موثری توسط پزشک ارائه می گردد. گاهی اوقات دارو های غیر استروییدی می توانند در درمان این بیماری ها بسیار موثر باشند. این دارو ها با کاهش تورم، درد را نیز در ناحیه شست پا کم تر می کنند.

برخی مواقع استفاده از کفش های طبی و مناسب به بیمار پیشنهاد می شود و یا از پد های مخصوصی برای کنترل بیماری استفاده می شود. در شرایطی که دارو ها و استفاده از لوازم جانبی نتوانند به کاهش درد و یا درمان بیماری کمک کنند، ممکن است پزشک جراحی را به عنوان درمان قطعی برای بیماری معرفی کند.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مهم ترین علت شایع درد مفصلی شست پا آشنا کنیم. بهتر است در همان مراحل اولیه و قبل از پیشروی بیماری برای تشخیص علت این درد ها به پزشک مراجعه کنید. پزشکان از طریق معالجه فیزیکی و یا عکس برداری علت بیماری را تشخیص داده و روش های درمانی مناسبی برای بهبود بیماری به شما معرفی می کنند. در شرایطی که این راهکار ها نتوانند نتیجه بخش باشند، پزشک عمل جراحی را پیشنهاد می دهد.

سوالات متداول برای مهم ترین علت شایع درد مفصلی شست پا

  1. چند نمونه از مهم ترین بیماری هایی که سبب بروز درد در شست پا می شوند را معرفی کنید؟
    بیماری های مختلفی مانند نقرس، ورم مفاصل، خار استخوانی، انگشت چمنی و هالوکس ریجیدوس را می توان به عنوان عاملان اصلی درد در انگشت شست پا معرفی کرد.
  2. پزشکان برای کاهش درد در ناحیه شست پا چه اقداماتی انجام می دهند؟
    ابتدا به دنبال تشخیص بیماری هستند و از این رو به طور فیزیکی و یا عکس برداری نوع عارضه را تشخیص می دهند. سپس روش های درمانی مناسبی را به بیمار ارائه می کنند.
  3. بیماری انگشت چمنی چیست و چرا به این نام معروف است؟
    زمانی که انگشت شست پا به سم بالا و عقب خم شود و در این حالت باقی بماند، این بیماری بروز می کند. از آن جایی که این عارضه بین بازیکنان فوتبال بسیار شایع می باشد، آن را با این نام می شناسند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت