مراقبت بعد از عمل هالوکس والگوس

مراقبت بعد از عمل هالوکس والگوس

هالوکس والگوس از خفیف تا شدید در بین اشخاص گوناگون متفاوت هست و در طول زمان پیشرفت می کند و با توجه به شیوه های جدید و توسعه یافته برای جلوگیری از بروز این مشکل، می توان آن را به سرعت درمان کرد. اگر می خواهید قوس کنار انگشت شست پا را به طور کامل بردارید، جراحی لازم است. اما پزشک متخصص در ابتدا از  شیوه های غیر جراحی برای برطرف کردن هالوکس والگوس استفاده می کند و در صورت عدم نتیجه به عمل جراحی می رود. طبق آمار، درصد بالایی از عملیات ها با موفقیت انجام می شود. با رعایت دستورات پزشک می توانید از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرده و پس از عمل به سرعت بهبود پیدا کنید و در این مطلب قصد داریم تا شما را با مراقبت بعد از عمل هالوکس والگوس آشنا کنیم.

مراقبت بعد از عمل هالوکس والگوس

برای موفقیت درمان بعد از عمل، توجه به دستورات پزشک و رعایت دقیق تمام دستورات پزشک توصیه می شود. در واقع هالوکس والگوس یک برآمدگی در کنار انگشت شست پا است که در مفصل محل اتصال انگشت شست پا دیده می شود و در خانم ها به خصوص خانم‌های مسن بیشتر دیده می شود و علل این بیماری متفاوت است و درمان های بیشماری برای آن وجود دارد.

همچنین برای درمان لازم است به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید، پس از انجام معاینه و بررسی وضعیت بیماری، پزشک بهترین روش درمانی را برای کاهش درد و رفع مشکل برای شما انتخاب می کند و لازم است بعد از انجام عمل هالوکس والگوس مراقبت کنید، مراقبت‌های بعد از جراحی هالوکس والگوس که باید به آن توجه شود به شرح زیر است:

  • پای بیمار باید به مدت ۶ تا ۸ هفته با گچ و پانسمان یا کفش طبی حمایت شود.
  • بخیه ها باید بعد از دو هفته توسط پزشک کشیده شود.
  • نباید پانسمان توسط بیمار دستکاری شود
  • بهتر است بیمار در هفته های اول راه نرود و در صورت اجبار از واکر و عصا استفاده کند.
  • هنگام حمام از کیسه پلاستیکی استفاده کنید، زیرا پانسمان باید خشک بماند.
  • بهتر است بیمار چند روز بعد از جراحی استراحت کند و با گذاشتن چند بالش زیر پا ورم بعد از  جراحی هالوکس والگوس را کاهش دهد.
  • پس از برداشتن پانسمان، بهتر است بیمار کفش مناسب و راحت بپوشد.
  • با صلاحدید پزشک استفاده از سرماخوردگی موضعی برای کاهش درد و تورم بعد از جراحی انحراف انگشت شست ضروری است.
  • تمرینات مخصوص به موقع و منظم که برای انعطاف بیشتر و تقویت عضلات به بیمار آموزش داده می شود.
  • استفاده از داروهای پیشنهادی پزشک متخصص

مراقبت‌های لازم بعد از جراحی هالوکس والگوس

پزشک متخصص پس از جراحی هالوکس والگوس با توجه به شرایط بیمار دستورات برای مراقبت بعد از عمل هالوکس والگوس را به او می گوید. بیمار برای موفقیت عمل و بهبودی در اسرع وقت باید دقیقا دستورات پزشک را رعایت کند. به مدت یک هفته پس از عمل، محل جراحی بانداژ می شود، بهتر است بیمار به خوبی از پانسمان مراقبت کند و از خیس شدن آن خودداری کند. پای عمل شده را در قالب گچ قرار می دهند تا استخوان ها به خوبی جوش بخورند و از آنها محافظت کنند و تا 8 هفته پس از جراحی بیمار باید از کفش های مخصوص با کف چوبی استفاده کند.

بعد از جراحی هالوکس والگوس

قبل و بعد از جراحی هالوکس والگوس

اگر بخیه ها قابل جذب نیستند، باید حدود 10 تا 14 روز پس از جراحی توسط پزشک برداشته شوند. پوشیدن کفش‌های پنجه پهن با پاشنه استاندارد برای پیشگیری از بازگشت انحراف پنجه بعد از جراحی توصیه می شود. پس از جراحی، بیمار باید هنگام راه رفتن از واکر  استفاده کند و از قرار دادن وزن بدن بر روی پای آسیب دیده خودداری کند.

بعد از عمل هالوکس والگوس چه اقداماتی باید انجام شود؟

موفقیت در درمان این عارضه تا حد زیادی به این بستگی دارد که چقدر از دستورالعمل‌های پزشک پیروی می کنید، بنابراین همکاری پزشک و بیمار در مراقبت بعد از عمل هالوکس والگوس  بسیار مهم است.

وقتی از بیمارستان مرخص شدید و پا باندپیچی شد، ممکن است پای شما گچ گرفته شود یا در یک کفش طبی خاص قرار داده شود. بخیه ها معمولاً بعد از دو هفته برداشته می شوند، اما پای شما باید تا 6-8 هفته حمایت شود و به هیچ عنوان به پانسمان های خود دست نزنید و همیشه آنها را خشک نگه دارید در طول حمام، پای خود را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید تا خیس نشود.

اقدامات بعد از عمل هالوکس والگوس چه اقداماتی باید انجام شود؟

بررسی بعد از عمل هالوکس والگوس

جراح شما ممکن است از شما بخواهد که در چند روز اول پس از جراحی از  عصای مخصوص برای راه رفتن استفاده کنید. با بهبودی بیشتر زخم، می‌توانید وزن بیشتری را روی پای خود وارد کنید، اما سعی کنید در هفته‌های اول پس از جراحی بیش از حد راه نروید و معمولاً یک هفته پس از جراحی می توانید رانندگی کنید.

در چند روز اول پس از جراحی، دراز بکشید و با قرار دادن چند بالش زیر آن، پای خود را بالا نگه دارید. با صلاحدید پزشک معالج می توانید از سرماخوردگی موضعی برای کاهش درد و تورم استفاده کنید. حدود شش ماه پس از جراحی، مقداری تورم در ناحیه شست خواهید داشت، پس از برداشتن همه پانسمان‌ها، سعی کنید برای چند ماه کفش های راحت مانند کفش های کتانی بپوشید.

تمرینات خاصی برای افزایش انعطاف پا و تقویت عضلات پا به شما آموزش داده می شود، آنها را انجام دهید. داروهایی که پزشک معالج بعد از جراحی برای شما تجویز می کند شامل مصرف چند روزه آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت در محل جراحی و استفاده از مسکن می باشد.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت در مورد مراقبت بعد از عمل هالوکس والگوس توضیح داده شد که با استفاده از این دستورات و نکات لازم می توان عارضه را بهبود بخشید تا دوباره بیماری به حالت اول برنگردد و بیمار به شکل کاملی درمان شود. همچنین در شیوه های جراحی زمان قدیم، میزان برش برای جراحی هالوکس والگوس، دوره نقاهت و درد بیشتر بود، اما شیوه های جدید جراحی توانسته اند این موارد را به میزان قابل توجهی تغییر دهند و بهتر است بیمار به توصیه های پزشک اهمیت دهد و از پای عمل شده به خوبی مراقبت کند.

سوالات متداول درباره مراقبت بعد از عمل هالوکس والگوس

  1. پس از چند ماه می توانید به فعالیت های روزمره خود برسید؟
    حدود شش ماه پس از جراحی، مقداری تورم در ناحیه شست خواهید داشت، پس از برداشتن همه پانسمان‌ها، سعی کنید برای چند ماه کفش های راحت مانند کفش های کتانی بپوشید.
  2. پس از جراحی پاهای بیمار بعد از چه مدتی باید در گچ باشد؟
    پای بیمار باید به مدت ۶ تا ۸ هفته با گچ و پانسمان یا کفش طبی حمایت شود.
  3. مراقبت در هفته های اول به چه صورت است؟
    سعی کنید در هفته‌های اول پس از جراحی بیش از حد راه نروید و معمولاً یک هفته پس از جراحی می توانید رانندگی کنید.
4/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت