توصیه ها و مراقبت‌ های بعد از باز کردن گچ پا

توصیه ها و مراقبت‌ های بعد از باز کردن گچ پا

شکستگی پا یکی از اتفاقات ناگواریست که ممکن است برای بسیاری از افراد در طول زندگی رخ دهد. شکستگی در ناحیه پا بنا به دلایل مختلفی اتفاق میافتد و اولین راه برای درمان آن همان گچ گرفتن است. پس از آنکه پای شکسته شده گچ گرفته شد، باید مراقبتهای لازم از آن قسمت انجام شود تا مشکلی در طول زمان به وجود نیاید و همچنین به اصطلاح استخوان پا به درستی جوش بخورد. اما نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که بعد باز کردن گچ پا نیز مراقبتهای ویژهای وجود دارد که باید آنها را انجام دهید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مراقبتهای بعد از باز کردن گچ پا بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

در ادامه با چه مطالبی آشنا می شوید؟

در ادامه با تمامی موارد مربوط به مراقبت های بعد از باز کردن گچ پا می پردازیم .

فهرست مطالب

مراحل مراقبت های بعد از باز کردن گچ پا چیست؟

بنا بر توصیه پزشکان و جراح پا باید پس از باز کردن گچ پا انجام مراقبت های ویژه ای از پا شود ، عدم مراقبت از پا در این زمان ممکن است مشکلاتی را برای شما عزیزان به وجود آورد. بنابراین هرگز کمان نکنید که پس از گچ گرفتن پا و بازکردن آن دیگر نیازی به مراقبت نیست! بلکه شما باید تا زمان بهبودی کامل یک سری کارهای روتین را انجام دهید تا استخوان شکسته شما به حالت اول بازگردد. از جمله مراقبتهای بعد از باز کردن گچ پا میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

1)قرار دادن پاها در آب گرم:

اولین کاری که بعد از باز کردن گچ پا باید انجام دهید، این است که پای خود را در آب گرم قرار دهید. انجام این مراقبت بعد از باز کردن گچ پا تا انجام بهبودی کامل بسیار مهم و ضروری است. به صورت کلی بسیاری از افراد پس از باز کردن گچ پا با خشکی پا مواجه میشوند. بنابراین انجام این کار سبب میشود تا پاهای شما دیگر احساس خشکی نداشته باشد. بهتر است که پس از برداشتن گچ پا، پاهای خود را به صورت روزانه به مدت 10 الی 15 دقیقه در آب گرم قرار دهید و به آرامی آن را ماساژ دهید. بعلاوه پس از خارج کردن پاها از گچ آن را با یک حوله تمیز خشک کنید و از کرمهای مرطوب کننده نیز استفاده کرده و آن قسمت را ماساژ دهید.

2)تمرینات مخصوص پس از بازکردن گچ پا:

یکی دیگر از مراقبت ها بعد از باز کردن گچ پا، انجام تمرینات ورزشی سبک است. در واقع تمریناتی که به پای شما فشاری وارد نکند و عضلات شما را قوی نماید. معمولا از آنجایی که مدت زمان گچ گرفتن پا تقریبا 1 الی 2 ماه است (با توجه به نوع و ناحیه شکستگی)، بنابراین ممکن است عضلات آن بخش با تحلیل رفتن مواجه گردد. بنابراین بسیار مهم است که تمرینات ورزشی سبک را از سر بگیرید. در واقع انجام حرکات ورزشی سبک به مرور میتواند احساس درد و سفتی پا را کاهش دهد و برای شما بسیار مفید است.

3)ماساژ پا:

انجام ماساژ پا میتواند به عنوان یکی از مراقبتهای بعد از باز کردن گچ پا شناخته شود که تاثیر بسزایی در بهبود درد شما داشته باشد. برای بهبود پاهای خود همچنین بازگرداندن آن به حالت عادی، بهتر است که از ماساژهای مخصوص استفاده کنید. انجام ماساژهای ویژه میتواند برای بهبود پاهای شما بسیار مفید باشد. سعی کنید پاهای خود را به آرامی و در آب گرم ماساژ دهید.

مراحل مراقبت‌های بعد از باز کردن گچ پا چیست؟

آیا راه رفتن بعد از باز کردن گچ پا مجاز است؟ 

یکی از مهمترین تمرینات و مراقبت های بعد از باز کردن گچ پا، این است که راه بروید! در واقع این امکان نیز وجود دارد که پس از باز کردن گچ پا، راه رفتن و یا حتی ورزش کردن کمی سخت و دشوار باشد. بنابراین میتوانید برای راه رفتن خود از عصا استفاده کنید. اگر هم نیازی به عصا ندارید، میتوانید به راحتی راه بروید. در واقع ممکن است تا هفتهها پس از باز کردن گچ پا به هنگام راه رفتن درد بسیاری را احساس کنید. بنابراین هرگز تمرینات سنگینی انجام ندهید و به پاهای خود فشار نیاورید. بهتر است که راه رفتن شما محدود باشد. به عنوان مثال به پیاده رویهای طولانی مدت که به استخوان پاهایتان فشار میآورد نروید. بلکه زمان راه رفتن را کوتاه کرده و تمام تمرینات ذکر شده در فوق را انجام دهید تا بتوانید پس از گذراندن دوره درمان به راحتی راه بروید. از جمله نکات بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید، به شرح زیر است:

  • نوع تمرینات و راه رفتن شما پس از باز کردن گچ پا باید بسیار آرام باشد.
  • بسیاری از افراد برای راه رفتن بعد از باز کردن گچ پا به انجام فیزیوتراپی نیازی نخواهند داشت اما برخی دیگر ممکن است بنا به تشخیص پزشک معالج به فیزیوتراپی نیاز داشته باشند.
  • نگران نباشید! فعالیتهای روزانه روتین خود را پس از چند هفته و انجام مراقبتها میتوانید به راحتی انجام دهید.
  • در برخی از موارد انجام فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا به بهبودی هرچه سریعتر شما کمک خواهد کرد.

آیا راه رفتن بعد از باز کردن گچ پا مجاز است؟ 

انجام فیزیوتراپی بعد از باز کردن گچ پا:

ممکن است پس از باز کردن گچ پا، پزشک شما توصیه کند که دورههای درمانی فیزیوتراپی را آغاز کنید. به صورت کلی اگر به هنگام راه رفتن پاهای شما احساس ضعف دارد و نمیتوانید به راحتی حرکت کنید، باید از دورهها و تمرینات فیزیوتراپی استفاده نمایید. این دورهها را بهتر است در مراکز درمانی مخصوص انجام دهید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید و همچنین بیشترین تاثیرات را بر روی پاهای شما داشته باشد. از جمله نکات بسیار مهمی که در این خصوص باید بدانید، به شرح زیر است:

  • توصیه میشود بیمار در زمان انجام فیزیوتراپی لباس راحتی بپوشد تا بتواند حرکات را به راحتی انجام دهد.
  • پس از این که فیزیوتراپیست بدن شما را ارزیابی کرد، براساس پیشرفت شما یک سری از تکنیکهای درمانی برای شما در نظر گرفته خواهد شد.
  • بعلاوه ممکن است تمریناتی برای انجام آنها در خانه نیز به شما آموزش داده شود. این تمرینات بهترین فرصت را برای بهبود کامل شما فراهم مینمایند.

سخن پایانی:

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مراقبتهای قبل و پس از گچ گرفتن پا، میتوانید با پشتیبانی از طریق بخش تماس با ما سایت ارتباط برقرار کنید.

سوالات متدوال

این مشکل ممکن است پس از باز کردن گچ پا به وجود بیاید. که البته بهتر است به محض مواجه شدن با آن به پزشک معالج مراجعه فرمایید.

در مورد بیمارانی که دچار پیچ خوردگی و یا شکستگی در ناحیه قوزک پا شدهاند، بعد از باز کردن گچ باید از قوزک بند آتل دار و یا از کفشهای مخصوص استفاده کنند.

 

بله در کل استخر میتواند به دردهای ناشی از شکستگی پای شما خاتمه دهد.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت