علت خالی کردن زانو

علت خالی کردن زانو

شاید یک بار در زندگی خود با این نوع مشکل زانو برخورد کرده باشید. مفاصل زانوی شما هنگام راه رفتن ناپایدار می شوند و ممکن است احساس کنید که قدرت زانوی شما کاهش یافته است. ما این حالت را خالی کردن زانو می نامیم. اما علت خالی کردن زانو چیست؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

در ادامه با چه مطالبی آشنا می شوید؟

در ادامه با علت خالی کردن زانو کاملا آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

تخلیه زانو و علائم مرتبط

این حالت در هنگام ایستادن و همچنین هنگام راه رفتن رخ می دهد. زمانی که زانوها خالی می شود، فرد احساس می کند زانوهای ضعیفی دارد و نمی تواند آنها را به طور طبیعی حرکت دهد. در نتیجه، اگر در چنین وضعیتی باشد، در حالت راه رفتن اختلال ایجاد خواهد شد. در واقع، دیگر نمی توان به قدرت زانوی خود وابسته بود و هر آن ممکن است سقوط را تجربه کند. این حالات به طور دقیق توسط فرد احساس می شود و در بیشتر مواقع افراد یا بی حرکت می نشینند یا از حرکت باز می ایستند.

علت خالی کردن زانو

موارد زیر را می توان به عنوان برخی از دلایل اولیه مشکل زانو که شامل تخلیه می شود ذکر کرد:

  • پاره شدن رباط های زانو یا آسیب و ضربه به رباط های زانو
  • بروز آرتروز زانو
  • شلی و ناپایداری کشکک و مفصل زانو
  • پارگی مینیسک در زانو که هر نوع غضروف زانو را فرسوده می کند
  • ضعف و سست شدن عضلات جزء جانبی زانو

با مراجعه به دکتر پا با علت دقیق و درمان خالی کردن زانو خود آشنا می شوید.

شکل های مختلف تخلیه زانو

تخلیه زانو انواع و تظاهرات مختلفی دارد. به عنوان مثال:

  • بی ثباتی اولیه زانو
    مفصل زانو در این سناریو کاملاً از موقعیت اصلی خود خارج شده است. مفصل در رفته اصطلاحی برای این بیماری است. وقتی رباط زانو کشیده می شود، زانو به این ترتیب خالی می شود. این نوع تخلیه زانو باعث درد و تورم زانو می شود. در شرایط شدید، بیمار ممکن است خونریزی داخلی در زانوهای خود داشته باشد.
  • بی ثباتی تکمیلی زانو
    این نوع تخلیه زانو در حضور عضلات چهارسر ران آرام صورت می گیرد. روماتیسم، سینوویت و پارگی منیسک زانو از دیگر بیماری هایی هستند که باعث تخلیه ثانویه زانو می شوند. با این نوع تخلیه زانو ناراحتی همراه خواهد بود.
  • شناسایی تخلیه زانو
    معاینات پایه مهم ترین روش برای تشخیص تخلیه زانو هستند، در حالی که اغلب از تکنیک ها و ابزارهای دیگر استفاده می شود. متخصصان نواحی کلیدی زانو را در معاینات اولیه ارزیابی می کنند و بیمار گزارشی را ارائه می دهد. در این روش گزارش دهی از بیمار سوال می شود و از بیمار خواسته می شود وضعیت زانوی خود را توضیح دهد. به عنوان مثال، تجربه هر نوع درد یا احساس در زانو. اقدامات اضافی، مانند آزمایش خون، انجام می شود. در نهایت، برای به دست آوردن عکس های دقیق از اجزای داخلی زانو، آنها از چندین رادیولوژیست و سی تی اسکن کمک می گیرند. به منظور تشخیص دقیق‌تر بیماران توسط متخصصان، همه این رویکردها به ارائه اطلاعات دقیق در مورد وضعیت زانوها، رباط‌ها و عضلات کمک می‌کنند.

بیماران گرامی: لطفاً در پاسخ به سؤالات پزشکان احتیاط کرده و وضعیت زانوهای خود را به طور دقیق و صحیح بیان کنید. از آنجایی که متخصصان تصمیم گیرنده دوره درمان هستند و بیشتر به گزارشات شما تکیه می کنند. به طور طبیعی، آنها همچنین با آزمایش‌های متعدد و عکس‌های رادیولوژی هدایت می‌شوند، اما گزارش‌های بیمار اهمیت بیشتری دارند.

شکل های مختلف تخلیه زانو

درمان تخلیه زانو

هنگامی که فردی مشکل تخلیه زانوهای خود را دارد، باید در اسرع وقت درمان را شروع کند. تا جایی که تشخیص و درمان تخلیه زانو به موقع انجام شود، می‌توانیم به همان سطح از اثربخشی در روند درمان امیدوار باشیم. علاوه بر این، از بروز مشکلات شدیدتر و خطرناکتر جلوگیری خواهد شد.

  • فیزیوتراپی
    با درمان تخلیه زانو می توان با انجام ورزش و حرکات بدن که زیر چتر چندین روش درمانی فیزیوتراپی هستند کمک زیادی کرد. برای اینکه این روش‌های درمانی سریع‌تر اثر کنند، باید تحت نظر متخصصان انجام شوند. ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که آنها در غیر این صورت موثر باشند.
  • از زانوبند استفاده کنید
    زانوبندها به حفظ ثبات و قدرت رباط ها و عضلات زانو کمک می کنند. این احتمال را از بین می برد که ضعیف شدن آنها باعث خالی شدن زانو شود. زانو بند از شل شدن عضلات جلوگیری می کند و آنها را کاملا در کنار هم نگه می دارد. از آنجایی که زانو بندها انواع مختلفی دارند، قبل از خرید باید با متخصصان مشورت کنید.
  • عمل جراحی
    جراحی آخرین راه حل برای بیماران با شرایط بسیار بحرانی است. تمام علل حاد که باعث تخلیه زانو می شوند در طی این روش درمان می شوند تا از بروز این وضعیت برای سایر بیماران جلوگیری شود. به عنوان مثال، تعویض مفصل زانو یکی از انواع جراحی است. این روش ها بر روی بیماران منتخب با بیماری های تهدید کننده زندگی انجام می شود. علاوه بر این، این رویکرد درمانی می تواند به بیماران کمک کند تا به طور موثرتری درمان شوند و درد کمتری داشته باشند.

درمان تخلیه زانو

سخن پایانی

مشکلات زانو می تواند منجر به عوارضی مانند ضعف یا خالی شدن زانو شود که باعث خم شدن سریع زانو و احساس سستی یا بی ثباتی می شود. چندین علت بالقوه برای این اختلال وجود دارد، اما شایع‌ترین آنها شامل آسیب‌های رباط زانو، آرتریت، آرتروز و بی‌ثباتی یا شلی کشکک زانو است. پزشک بر اساس اتیولوژی موضوع و سلامت کلی هر بیمار بهترین اقدام را برای او تجویز می کند.

سوالات متدوال

کسانی که کمتر از یک سال پیش بیماری را در زانو یا سایر مفصل های بدن خود تجربه کردند.

 

علم و فناوری به حدی پیشرفت کرده است که جراحی زانو و تعویض مفصل پیری ندارد. با این حال، اگر روش‌های درمانی غیرجراحی به بهبودی بیمار کمک نکنند، جراح بسته به نوع و شدت بیماری، تعیین می‌کند که آیا مفصل زانو را تعویض کند یا خیر.

بیماران با تخریب و درد قابل توجه سطح مفصلی که بالای 55 سال سن دارند، معمولاً کاندید عمل جراحی تعویض مفصل زانو هستند. کیفیت زندگی و توانایی فرد برای انجام فعالیت‌های روزانه می‌تواند به‌دلیل درد شدیدی که اغلب به درمان‌های استاندارد مانند تغییر سبک زندگی، مصرف مسکن، فیزیوتراپی و ورزش‌های تقویتی پاسخ نمی‌دهد، به شدت مختل شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت