علت صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن + نحوه درمان

صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن برای چیست؟ + نحوه درمان

بسیاری از افراد از صدا دادن زانو به هنگام نشستن و بلند شدن و حتی راه رفتن کلافه و نگران هستند. این مشکل را ممکن است بسیاری از افراد داشته و به فکر درمان آن نیز باشند. به صورت کلی در علم پزشکی به صدا دادن زانو، کریپتوس اطلاق میگردد و یک موضوع بسیار شایع است که افراد در سنین مختلف (بزرگسالی) ممکن است آن را تجربه کرده باشند. برخی از افراد با صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن دچار نگرانی خواهند شد و میخواهند هرچه سریعتر این موضوع را بر طرف نمایند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به دلیل صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن و نحوه درمان آن بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید

 

در ادامه با چه مطالبی آشنا می شوید؟

با تمامی علت های آسیب سیگار به استخوان ها و همچنین روش های جلوگیری از اسیب به استخوان و موارد خنثی کننده مضرات سیگار آشنا می شوید.

فهرست مطالب

دلیل صدا دادن زانو:

ممکن است شما نیز صدا دادن زانوها را تجربه کرده و از این موضوع نگران باشید. به صورت کلی میتوان اذعان داشت که بزرگترین مفصل در بدن انسان، مفصل زانو است که البته ساختار آن نیز پیچیده بوده و احتمال آسیب دیدگی آن بنا به دلایل مختلف بسیار است. در واقع یکی از مشکلات زانو، صدا دادن یا تق تق کردن آن به هنگام نشستن، راه رفتن و ورزش کردن است. موضوعی که ممکن است بسیاری از شما را نگران کند و به فکر درمان آن باشید. از جمله دلایل مهم صدا دادن زانو میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

1)افزایش سن و تغییر شکل مفصل زانو:

زمانی که تغییراتی در ساختار زانوهای شما به وجود میآید، به مرور زمان به هنگام انجام فعالیت این مفصل صدا خواهد داد. به صورت کلی با افزایش سن، شکل ظاهری زانو تغییر پیدا میکند و این مفصل با مشکلاتی روبهرو خواهد شد. در واقع زمانی که افراد پا به سن میگذارند، غضروف ممکن است شکلی نامتقارن و نامناسب به خود بگیرد! به همین دلیل است که هنگام راه رفتن، از مفصل زانو صدای خاصی شنیده میشود.

2)ترکیدن حبابهای میان مفصلی:

باید اشاره شود که از دیگر دلایل صدا دادن زانو و تق تق کردن آن، وجود حبابهای گاز در اطراف مفصل زانو میباشد. حبابها در میان مفصل زانو نیز وجود دارد و با خم و راست شدن زانو ممکن است این حبابها با ترکیدن مواجه گردند و صدایی شبیه به تق تق از آنها شنیده شود. ترکیدن حبابهای ریز هوا از جمله اصلیترین و مهمترین دلایل صدا دادن زانو و مچ پا به شمار میآید.

3)ساییدگی زانو:

در برخی از موارد صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شستن یا حتی انجام فعالیتهای ورزشی، به دلیل فشار بیش از حدی است که به مفصل زانو وارد میگردد و به هنگام حرکت کردن، مفصل زانو با ساییدگی مواجه میشود. در نتیجه با حرکت مفصل زانو و ساییدگی آن، صدای تق تق یا ساییدگی نیز به راحتی شنیده خواهد شد.

نکته بسیار مهم:

در بیشتر موارد، ممکن است صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن و همچنین حرکت پاها یا انجام فعالیتهای ورزشی، امری طبیعی باشد و جای نگرانی نیز نداشته باشد. اما اگر زانوهای شما علاوه بر صدا دادن با خالی کردن زانو، تورم، درد و صدای تق تق زیاد مواجه میشود، بهتر است که به یک پزشک متخصص (ارتوپد) در این زمینه مراجعه فرمایید.

دلیل صدا دادن زانو

انواع مدلهای مختلف صدا دادن در مفصل زانو:

به صورت کلی در بسیاری از مواقع به خصوص در جوانان صدا دادن زانو با درد و تورم همراه نیست اما در موارد دیگر ممکن است که بعد از آسیب دیدگی زانو، مفصل شما علاوه بر درد دچار صدا دادن نیز بشود. در این صورت است که انواع مختلفی در صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن و حتی در موارد مختلف وجود دارد. در زیر به بررسی انواع مدلهای مختلف صدا دادن در مفصل زانو اشاره میکنیم:

1)صدا دادن مفصل زانو بدون درد و تورم:

این مشکل را ممکن است بسیاری از شما عزیزان داشته باشید. در هنگام راه رفتن، نشستن، بلند شدن، فعالیتهای ورزشی و مواردی از این قبیل، ممکن است با صدا دادن زانوهای خود مواجه گردید! اما این صدا دادن بدون هیچگونه درد و ناراحتی یا تورم در قسمت مفصل زانو نباشد. در این صورت است که نباید نگرانی خاصی بابت مفاصل داشته باشید و احتمالا مشکلی برای زانوهای شما به وجود نیامده است. اما اگر با این موضوع مشکل دارید یا صدا دادن زانوهایتان باعث کلافگیتان شده است، با یک پزشک متخصص در این خصوص مشورت کنید.

2)صدا دادن زانو پس از آسیب دیدگی مفصل زانو:

اگر زانوهای شما آسیب دیده است و زمین خوردگی یا تصادف شدید داشتهاید و همچنین به هنگام حرکت زانوهای شما به صدا در میآید و درد ناهنجاری در قسمت مفصل دارید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. در برخی از مواقع صدا دادن زانو ممکن است به دلیل آسیب دیدن آن باشد که معمولا در این حالت با درد و ناراحتی همراه خواهد بود. دلیل اصلی صدای زانو در این حالت، چرخش و حرکت نادرست زانو میباشد که میتواند سبب ایجاد درد و ناراحتی در بدن شما شود. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که اگر شما نیز اهل دویدن هستید، در اثر دویدن ممکن است دچار پارگی منیسک زانو بشوید! همین موضوع باعث ایجاد کریپتوس (صدای زانو) خواهد شد. بنابراین هیچ کدام از این مسائل را دست کم نگیرید و به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه فرمایید.

3)صدا دادن مفصل زانو بدون هیچگونه آسیب دیدگی:

گاهی اوقات ممکن است زانوهای شما هیچگونه آسیب دیدگی و مشکلی نداشته باشند اما بر اثر برخی از بیماریهای خاص مانند موارد ذکر شده در زیر، با صدا دادن زانو مواجه شوید:

  • روماتیسم مفصلی
  • آرتروز زانو
  • نرمی غضروف کشکک زانو و

اگر هرگونه از بیماری‌‎های ذکر شده در فوق را دارید و حتی به این بیماریها نیز مشکوک هستید، بهتر است با پزشک متخصص در این خصوص مشورت نمایید.

درمان صدا دادن مفصل زانو:

همان گونه که اشاره کردهایم، اگر صدا دادن زانوهای شما بدون هیچگونه درد و تورم است، جای نگرانی وجود ندارد و معمولا نیز درمانی برای ان وجود نخواهد داشت و بیخظر خواهد بود. اما اگر صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن با درد همراه است، باید به دنبال دلیل آن باشید.

در این حالت ممکن است به بیماری آرتروز مبتلا شده باشد. به صورت کلی آرتروز درمانهای متفاوتی دارد. پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (مثل بروفن و دیکلوفناک) تجویز و استفاده از کمپرس سرد، جهت کاهش التهاب را نیز به شما توصیه نماید.

درمان صدا دادن مفصل زانو

سخن پایانی:

به صورت کلی وجود درد در زانو میتواند زنگ خطری برای شما عزیزان باشد. شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به وبسایت ما مراجعه نمایید.

سوالات متدوال

استفاده از زانو بند، استراحت دادن به زانو، فیزیوتراپی و تمرین درمانی و در برخی از موارد جراحی و مفصل درمانی زانو 

بله! هنگامی که این بافت نرم بر روی سایر بافت ها یا استخوان ها گیر بیفتد، می تواند باعث ایجاد صدا از محل مفصل شود.

بله صدا دادن یکی از مشخصات آن است بیشتر ممکن است با درد خود را نشان دهد. در این شرایط به دلیل ساییده شدن استخوانها به یکدیگر میتواند باعث ایجاد صدا در محل مفصل زانو شود.

سوالات متداول درباره صدا دادن زانو هنگام نشستن و بلند شدن:
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت