علت زانو درد هنگام پایین رفتن از پله

علت زانو درد هنگام پایین رفتن از پله

گاهی اوقات فرد در حالت عادی و راه رفتن بر روی سطوح صاف هیچ گونه دردی در زانو و پاها حس نمی کند اما زمان پایین رفتن از پله ها در قسمت زانو ها احساس درد دارند. معمولا هنگام بالا و پایین رفتن با پله مقدار زیادی از وزن بدن به پاها منتقل شده و در نتیجه فشار زیادی بر روی زانو ها ایجاد می کند. از این رو ممکن است که ما هنگام پایین رفتن از پله ها درد در نواحی زانو ها را تجربه کنیم. در ادامه به طور کامل با علت زانو درد هنگام پایین رفتن از پله آشنا خواهید شد.

در ادامه با چه مطالبی آشنا می شوید؟

جلو تر کاملا با علت زانو درد هنگام پایین رفتن از پله آشنا می شوید

فهرست مطالب

علت زانو درد هنگام پایین رفتن از پله

اگر بخواهید با علت زانو درد هنگام پایین رفتن از پله آشنا شوید، باید بگوییم این مشکل در اثر ۴ عامل مختلف ایجاد می شود. زمانی که شما با این علت ها آشنا باشید راحت تر می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

  1. کشیدگی عضله
    گاهی اوقات این عارضه می تواند پایین رفتن از پله ها را سخت و دردناک کند.
  2. سندرم نوار IT
    این نوار در حقیقت یک تاندون طولانی و بلند می باشد که از لگن شروع شده و تا زانو ها ادامه می یابد. التهاب در این نوار می تواند سبب بروز درد و ناراحتی هنگام پایین رفتن از پله ها شود.
  3. پیچ خوردگی یا پارگی رباط
    رباط ACL و MCL دو نمونه از رباط هایی هستند که سبب افزایش مقاومت زانو ها می شوند. حال اگر این رباط ها پیچ خورده و یا دچار پارگی شوند فرد هنگام پایین رفتن از پله ها درد شدیدی را احساس می کند.
  4. آسیب جبرانی
    گاهی اوقات پاها با آسیب هایی مواجه می شوند که سبب درد در زانو ها هنگام پایین رفتن از پله ها می شوند. این آسیب ها باعث می شوند تا فشار اضافی به زانو ها وارد شود و در نتیجه سبب درد در این نواحی می گردند.

درمان زانو درد هنگام پایین رفتن از پله

حال که با علت زانو درد هنگام پایین رفتن از پله آشنا شدیم، خوب است که روش های درمان این مشکل را نیز بشناسیم. اما قبل از آن باید بدانید که بهترین روش درمان زانو درد شما مراجعه به دکتر پا است تا به صورت تخصصی مشکل و درمان شما بررسی شود. شاید کمی برایتان عجیب باشد اما فرد هنگام پایین رفتن از پله ها نسبت به بالا آمدن از آن ها فشار بیش تر به زانو ها وارد می کند. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، پایین رفتن از پله ها می تواند تا ۴ برابر افزایش فشار بر روی زانو ها را به همراه داشته باشد و همین امر سبب احساس درد در این ناحیه می گردد. در حالت کلی پزشکان درد در زانو هنگام پایین رفتن از پله را به دو عامل اصلی مرتبط می دانند و برای رفع هر یک از آن ها روش های خاصی ارائه کرده اند:

پاهای پرونیت
زمانی که فرد کف پای صافی داشته باشد، به این عارضه دچار شده است. پزشکان با تجویز یک کفی مناسب و ویژه مکانیک پا را هنگام پایین رفتن از پله ها اصلاح می کنند و از این طریق درد در ناحیه زانو و کمر را کاهش می دهند.

ضعف عضلات سرینی
این عضلات که به کاهش فشار بر روی زانو ها کمک می کنند، هنگام پایین رفتن از پله نیز قسمت پایینی پا را تحت کنترل خود قرار می دهند. حال برای آن که هنگام پایین رفتن از پله ها دردی احساس نکنید بهتر است که این عضلات را تقویت نمایید. برای این کار تمرینات مختلفی می توانید انجام دهید که مهم ترین آن ها عبارتند از:
اسکوات
کشش ماهیچه چهار سر ران
کشش ماهیچه همسترینگ
استفاده از غلتک فومی برای تقویت عضلات

درمان زانو درد هنگام پایین رفتن از پله

درمان های خانگی درد زانو هنگام پایین رفتن از پله

زمانی که شما هنگام پایین رفتن از پله با درد در نواحی زانوها همراه می شوید، در حقیقت با عارضه ای به نام کندرومالاسی مواجه شده اید. برای درمان این بیماری می توانید پیاده روی کنید و یا برای شنا کردن به استخر بروید. با نیم ساعت پیاده روی و انجام ورزش های سبک می توانید به تقویت عضلات پا و زانو ها کمک کنید. این کار ها می تواند در تقویت عضلات پا و کاهش این گونه دردها موثر باشد.
تلاش کنید تا حد ممکن وزن خود را کاهش دهید و از این طریق از وارد آمدن فشار اضافی بر زانو ها جلوگیری کنید. برای کاهش درد در این نواحی بهتر است خواب کافی و مناسبی داشته باشید و در صورت تشدید درد از دارو های مسکن مانند ایبوپروفن استفاده کنید.

درمان های خانگی درد زانو هنگام پایین رفتن از پله

کلام آخر

بسیاری از افراد هنگام پایین رفتن از پله با درد در زانو ها مواجه می شوند. علت زانو درد هنگام پایین رفتن از پله بیش تر به ضعیف بودن عضلات پاها بر می گردد. گاهی اوقات نیز صاف بودن کف پا و یا آسیب های فیزیکی پا سبب بروز این مشکل می شود. از این رو بهتر است با انجام تمرینات ورزشی مناسب به تقویت عضلات پرداخته و با این کار درد در نواحی زانو را تا حد ممکن کاهش دهید. برای تسکین درد نیز می توانید از زانو بند های استاندارد و یا قرص ایبوپروفن استفاده نمایید. از این که تا پایان همراه ما بودید بی نهایت سپاسگزاریم و امیدواریم که از مطالعه مقاله لذت برده باشید.

سوالات متدوال

  1. برای این کار باید با انجام ورزش های مناسب عضلات پا را تقویت کنیم و هنگام باغبانی، شستشوی زمین و انجام فعالیت ها از زانوبند استفاده کنید.

 

ورزشکاران، خانم ها، افرادی که کف پای صاف دارند، افرادی که به بیماری آرتریت مبتلا هستند و همچنین کسانی که با آسیب در قسمت زانو مواجه شده اند بیش تر از بقیه در معرض این بیماری قرار دارند.

خیر، فرد هنگام پایین رفتن از پله ها فشار بیش تر و در نتیجه درد بیش تری را تجربه خواهد کرد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت