روش های تشخیص هالوکس والگوس

روش های تشخیص هالوکس والگوس

هالوکس والگوس که اغلب با نام بونیون شناخته می‌شود، تغییر شکلی در انگشت شست پا است که در آن انگشت شست پا به سمت انگشتان کوچک‌تر خم می‌شود و یک توده استخوانی در داخل پا تشکیل می‌شود و بالای مفصل انگشت شست پا که معمولاً به دلایل مختلف ایجاد می شود و به آن خشکی شست پا نیز می گویند و در این مطلب از سایت در می خواهیم شما را با روش های تشخیص هالوکس والگوس چیست؟ آشنا کنیم.

روش‌های تشخیص هالوکس والگوس چیست؟

در حالی که علت دقیق ایجاد انحراف انگشت شست پا به طور کامل شناسایی نشده است، کارشناسان معتقدند اشکال خاصی از پای فرد وجود دارد که فرد را در معرض این مشکل قرار می دهد و معمولا این شکل از پا در افراد خانواده بیشتر دیده می شود.

به طور خاص، متخصصان بر این باورند که ترکیبی از یک نوع پا خاص، همراه با سال‌ها فشار غیرطبیعی روی مفصل شست پا معمولاً منجر به تشکیل این مشکل می‌شود. به ویژه پوشیدن کفش‌هایی که باعث فشردگی انگشتان پا می شود، یک عامل مشکل ساز است. این مشکل بیشتر در خانم ها دیده می شود و تا حدودی دلیل آن این است که خانم ها بیشتر از آقایان از کفش هایی با حالت فشرده در جلو استفاده می کنند.

تشخیص هالوکس والگوس فقط با معاینه فیزیکی امکان پذیر است، زیرا این ناهنجاری استخوانی با چشم قابل مشاهده است و برای تشخیص کامل میزان انحراف انگشت شست پا و مفصل شست پا، پزشک ممکن است عکس رادیوگرافی را تجویز کند.

چگونه هالوکس والگوس را تشخیص دهیم؟

برای پاسخ به سوال روش های تشخیص هالوکس والگوس چیست؟ باید گفت روش های گوناگونی وجود دارد که عبارت انداز: تشخیص هالوکس والگوس عبارتند از :

  1. قرمزی و تشکیل یک توپ بزرگ در مفصل متاتارسوفالانژیال
  2. انعطاف پذیری فعال در انگشت شست پا محدود است و به همان اندازه که شست پا را سفت می کند.
  3. انگشت شست پا به سمت انگشتان مجاور منحرف می شود.
  4. شست پا حول محور خود می چرخد، یعنی می چرخد.
  5. قرمزی و پینه ای که در زیر انگشت شست پا/ انگشت دوم و چهارم ایجاد می شود.
تشخیص هالوکس والگوس

نحوه تشخیص هالوکس والگوس

متخصص چگونه هالوکس والگوس را تشخیص می دهد؟

برای پاسخ به سوال روش های تشخیص هالوکس والگوس چیست؟ باید گفت که هالوکس والگوس معمولا حتی برای افراد عادی و افراد غیر متخصص نیز قابل تماشا است، متخصص ارتوپدی معمولاً بر اساس معاینه پا، ناهنجاری هالوکس والگوس را تشخیص می دهد. هالوکس والگوس اغلب با افزایش زاویه قابل مشاهده در مفصل همراه است و شرح مشکلات بیمار مبتلا به هالوکس والگوس، حدس پزشک را تأیید می کند.

علاوه بر این، بیماران مبتلا به هالوکس والگوس معمولاً سایر ناهنجاری‌های پا را تجربه می کنند. صافی پا با شیب قابل مشاهده در قوس عرضی پای جلویی و استخوان‌های متاتارس که در سر استخوان حفر شده اند از دلایل ایجاد هالوکس والگوس هستند. همچنین هالوکس والگوس با سایر اختلالات قوس پا همراه است، اولین موردی که باید تشخیص داد انحراف در پا است و اختلال در قوس طولی پا می باشد در اینجا پزشک موقعیت X پاشنه را با کف پا که روی زمین قرار دارد شناسایی می کند.

تشخیص هالوکس والگوس توسط متخصص

تشخیص هالوکس والگوس توسط متخصصین

بیماران مبتلا به هالوکس والگوس اغلب از درد پا هنگام ایستادن و راه رفتن برای مدت طولانی شکایت دارند، هالوکس والگوس اغلب به ارث می رسد و از طریق خانواده ها منتقل می شود، بنابراین متخصص ارتوپدی در مورد درگیری اعضای خانواده با این عارضه سوالاتی را مطرح می کند.

گرفتن عکس از پا با استفاده از اشعه ایکس اطمینان بیشتری در تشخیص هالوکس والگوس ایجاد می کند و این تصاویر میزان دقیق تغییر شکل هالوکس والگوس را نشان می دهد. انحراف هندسی دقیق بین تغییر شکل هالوکس والگوس و وضعیت طبیعی ایستاده اندازه گیری می شود که به آن زاویه هالوکس والگوس می گویند. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا MRI آسیب غضروف، بافت نرم به دام افتاده و آسیب استخوان را شناسایی و عکس می‌گیرد.

هالوکس والگوس را می توان با یک اشعه ایکس ساده شناسایی و آنالیز کرد، جایی که برای گرفتن عکس اشعه ایکس باید وزن روی پا باشد. زاویه هالوکس والگوس زاویه بین محورهای طولی فالانکس و اولین استخوان متاتارس انگشت شست پا است که اگر این زاویه بیشتر از 18-15 درجه باشد غیر طبیعی در نظر گرفته می شود. همچنین می توان از این زاویه برای درجه بندی شدت قوز انگشت شست پا استفاده کرد و زاویه بین متاتارسال نیز می تواند شدت هالوکس والگوس را درجه بندی کند.

هالوکس والگوس چگونه پیشرفت و رشد می کند؟

عوامل شناخته شده ای که خطر ایجاد این مشکل را افزایش می دهند  استعداد ژنتیکی در خانواده می باشد و پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند باعث پیشرفت در این مشکل است و این نوع کفش‌ها وزن بدن را به سمت جلو می راند که باعث فشرده شدن انگشتان جلوی کفش شده و باعث فشار روی مفصل شست پا می شود.

هالوکس والگوس چگونه پیشرفت می کند؟

پیشرفت هالوکس والگوس

پوشیدن کفش‌های نوک تیز و تنگ یکی از نشانه ها است که به انگشتان پا و قسمت جلوی پا فشار وارد می کند و باعث افزایش التهاب و درد در این قسمت ها می شود. تمرینات ساده پا مانند کشش انگشتان پا می تواند به تسکین درد پا ناشی از بونیون کمک کند. در اینجا چند حرکت ساده برای تمرین روزانه آورده شده است. متخصص این زمینه توضیح می دهد که تمرینات پا از شر هالوکس والگوس خلاص نمی شود زیرا  این مشکل یک تغییر شکل حرکتی است، اما این تمرینات می توانند علائم را تسکین داده و انعطاف پذیری انگشت شست را افزایش دهند.

سخن پایانی

طی تحقیقاتی که انجام شده است; با توجه به اینکه آرتروز نیز یکی از عوامل تشدید کننده هالوکس والگوس است و اگرچه انحراف انگشت شست پا و تورم توپ مفصل انگشت پا با التهاب و درد همراه است. ضایعه در مراحل اولیه و در بسیاری از افراد دردناک نیست و فقط از نظر زیبایی آزاردهنده خواهد بود. در حالی که این مشکل با جراحی قابل ترمیم است، پزشکان پیشگیری را مناسب ترین و ساده ترین راه درمان می دانند.

در این مطلب از سایت دکتر سید وحید مروجی در مورد روش های تشخیص هالوکس والگوس چیست؟ و راهکارهای تشخیص آن توضیح داده شد. شما می توانید با در نظر گرفتن این شرایط مشکل خود را به راحتی تشخیص دهید و برای درمان آن اقدام کنید.

سوالات متداول درباره روش های تشخیص هالوکس والگوس چیست؟

  1. عامل مهم ایجاد این اختلال در فرد چیست؟
    عوامل شناخته شده ای که خطر ایجاد این مشکل را افزایش می دهند استعداد ژنتیکی در خانواده می باشد و پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند باعث پیشرفت در این مشکل است.
  2. با چه روشی می توان هالوکس والگوس را شناسایی نمود؟
    هالوکس والگوس را می توان با یک اشعه ایکس ساده شناسایی و آنالیز کرد.
  3. ایجاد هالوکس والگوس چه مشکلاتی برای بیماران ایجاد می کند؟
    بیماران مبتلا به هالوکس والگوس اغلب از درد پا هنگام ایستادن و راه رفتن برای مدت طولانی شکایت دارند.
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت