نحوه درمان پای دیابتی

نحوه درمان پای دیابتی

در این مقاله قصد داریم تا نحوه درمان پای دیابتی را بدانیم. از آن جایی که امروزه افراد رژیم غذایی نامناسبی دارند، بسیاری از آن ها با بیماری دیابت مواجه می شوند. این بیماری می تواند با عوارض مختلفی همراه باشد که یکی از مهم ترین آن ها، زخم پای دیابتی می باشد. حدود ۲۵ درصد از افرادی که با بیماری دیابت مواجه هستند، دچار این عارضه شده و از این موضوع به شدت رنج می برند. اغلب افرادی که با این عارضه دست و پنجه نرم می کنند، در قسمت انگشت شست پا زخم هایی را مشاهده می کنند. برای شناخت بیش تر این عارضه کافیست که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

در ادامه با چه مطالبی آشنا می شوید؟

در ادامه با همه چیز درباره پای دیابتی آشنا می شوید.

فهرست مطالب

همه چیز درباره پای دیابتی

بیماری دیابت یکی از خطرناک ترین بیماری هایی است که بسیاری از افراد را به خود مبتلا کرده است. این بیماری می تواند سیستم عصبی و رگ های پا را تحت تاثیر قرار داده و گاهی سبب کاهش درد در این ناحیه نیز می شود. برای این که همه چیز درباره پای دیابتی بدانید باید بگوییم که این بیماری با یک زخم کوچک آغاز شده و به سرعت پیشرفت می کند.
زمانی که فرد در قسمتی از انگشت شست خود با زخم روبرو می شود و هیچ گونه درد یا سوزشی در این ناحیه احساس نمی کند، احتمال بروز این بیماری افزایش می یابد. گاهی حتی یک تاول کوچک در پای افراد دیابتی می تواند سبب بروز این بیماری خطرناک شود و فرد را تا مدت ها درگیر نماید. از این رو شناخت این بیماری و راه های درمان آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

علائم زخم پای دیابتی

برای این که همه چیز درباره پای دیابتی بدانید، بهتر است که با علائم و نحوه تشخیص این بیماری نیز بیش تر آشنا شویم. ولی همیشه بهترین تشخیص برای این بیماری را جراح پا می دهد و اول باید پای خود را به دکتر نشان دهید. اولین و مهم ترین نشانه بروز این بیماری وجود ترشح از شست پا و مشاهده لکه خون بر روی جوراب می باشد. معمولا با گذشت زمان ناحیه زخم قرمز شده و متورم می شود و گاهی حتی بافت سیاه رنگی پیدا می کند که با نام زخم اسکار شناخته می شود. این زخم در اثر مرگ بافت پا ها ایجاد می شود و در اثر عدم درمان به سرعت گسترش یافته و کل پا را فرا می گیرد. در این شرایط بوی بد پا و احساس درد و بی حسی در این ناحیه احساس می شود. پزشکان در حالت کلی این نوع زخم را به پنج دسته اصلی تقسیم بندی می کنند که در ادامه با آن ها بیش تر آشنا خواهیم شد.

  • زخم درجه صفر

در اولین مرحله فرد با این نوع زخم روبرو می شود.

  • زخم درجه ۱

این نوع زخم سطحی بوده و لایه های زیری پوست را درگیر نمی کند.

  • زخم درجه ۲

زخم در این حالت عمیق تر از نوع قبلی می باشد و می تواند تاندون، استخوان و یا مفصل را درگیر کند.

  • زخم درجه ۳

زخم در این شرایط عمیق تر شده و احتمال بروز آبسه و تاندونیت نیز وجود دارد.

  • زخم درجه ۴

در این حالت زخم اسکار یا قانقاریا در قسمتی از انگشت پا ایجاد می شود.

  • زخم درجه ۵

این نوع زخم زمانی ایجاد می شود که کل پا به زخم اسکار مبتلا شده باشد.

همه چیز درباره پای دیابتی

دلایل ابتلا به زخم پای دیابتی

هنگامی که می خواهید همه چیز درباره پای دیابتی بدانید، بهتر است که با دلایل ابتلا به این بیماری نیز آشنا شوید. این عارضه در اثر عوامل مختلفی به وجود می آید که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • گردش خون ضعیف
  • قند خون بالا
  • نوروپاتی دیابتی
  • آسیب دیدگی و جراحت پا
  • ضعیف شدن اعصاب حسی پا
  • مدت ابتلا به دیابت
  • شدت دیابت

بروز هر یک از موارد بالا در افراد دیابتی می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. هر گونه افزایش قند خون و به اصلاح شدت گرفتن دیابت یا بی حسی و عدم احساس درد در پا ها می تواند سبب بروز این بیماری گردد. از این رو بیماران دیابتی با مشاهده اولین نشانه ها باید برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان آن اقدامات لازم را انجام دهند تا ازابتلا به عوارضی همچون زخم پای دیابتی در امان بمانند.

نحوه درمان زخم پای دیابتی

یکی دیگر از مواردی که باید برای شناخت همه چیز درباره پای دیابتی بدانید، نحوه درمان آن می باشد. درمان این بیماری به مراحل مختلفی نیاز دارد که در ادامه با آن ها بیش تر آشنا می شویم:

  • پیشگیری از عفونی شدن زخم
    ابتدا زخم را تمیز کرده و به طور مداوم آن را شستشو می دهند.
  • برطرف کردن هر گونه فشار یا آسیب فیزیکی
    در این مرحله پزشک از بیمار می خواهد که به شدت از پایش مراقبت کند و از هر گونه آسیب فیزیکی به پا ها جلوگیری شود. بهتر است که بیمار از کفش های مناسبی استفاده کند و در صورت نیاز با کمک ویلچر و یا عصا راه برود.
  • حذف بافت های مرده زخم
    در این مرحله پزشک بافت های مرده زخم را بر داشته تا بتواند محل زخم را به خوبی ضدعفونی کند.
  • ضدعفونی کردن زخم
    برای مهار عفونت در این مرحله پزشک به ضدعفونی کردن زخم می پردازد و در صورت نیاز آنتی بیوتیک مناسبی برای بیمار تجویز می کند.
  • کنترل قند خون
    برای این که پزشک بتواند درمان را کامل کرده و عارضه را به طور کامل تحت کنترل خود قرار دهد، باید میزان قند خون را مورد سنجش قرار داده و با استفاده از دارو به طور کامل کنترل کند.
    گاهی اوقت بیماری بیش از حد پیشرفت کرده است و با این روش ها درمان نمی شود. در این شرایط باید از جراحی استفاده شود تا بتوان بیماری را به طور کامل بر طرف کرد.

نحوه درمان زخم پای دیابتی

کلام آخر

برخی از بیماران دیابتی در اثر بی حسی پا ها به عارضه هایی مبتلا می شوند که می توانند بسیار دردسر ساز باشند. یکی از این عارضه ها، زخم شدن پا ها می باشند. در این مقاله تلاش کردیم تا همه چیز درباره پای دیابتی به شما بگوییم و به طور کامل این بیماری را برای شما معرفی کنیم. در حالت کلی این بیماری زمانی اتفاق می افتد که پای فرد در اثر برخورد به یک شیء تیز بریده و یا تاول می زند. این زخم در بیماران دیابتی به سرعت گسترش یافته و پیشرفت می کند. فرد که درد در پا ها را حس نمی کند با گذشت زمان متوجه ترشح یا لکه خون در شست پا می شود. برای درمان این عارضه باید حتما پا ها را ضدعفونی کرده و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متدوال

هر روز پا های خود را بشویند و مرتب جوراب ها را عوض کنند. همچنین این افراد باید از کفش مناسب استفاده کنند و در صورت مشاهده یک زخم کوچک سریعا آن را تمیز کرده و ضد عفونی کنند.

 

برای درمان این عارضه پزشک از آنتی بیوتیک ها و دارو های ضد انعقاد خون استفاده می کند تا از این طریق هر چه سریع تر عفونت را بر طرف کرده و زخم را درمان کند.

یک بیماری خاموش می باشد که در بین افراد دیابتی بسیار رایج است. در این حالت حس گر های عصبی فرد مختل شده و نمی توانند گرما، سرما و یا احساس درد را در فرد ایجاد کنند. این بیماری سبب بروز عارضه هایی مانند زخم پای دیابتی می شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت