نحوه درمان سندروم پای بی قرار

نحوه درمان سندروم پای بی قرار

سندروم پای بی قرار در افراد با حرکات غیر طبیعی در پاها خود را نشان می دهد. این بیماری در هر سنی ایجاد می شود و ممکن است برخی از کودکان نیز در دوران کودکی درگیر این بیماری شوند. از طرفی سندروم پای بی قرار در زنان شایع تر از مردان است و درصد بالایی از زنان با افزایش سن درگیر این بیماری می شوند.

در اثر این بیماری پاهای فرد در ساعاتی از عصر یا شب در زمان دراز کشیدن و نشستن، حرکات غیر طبیعی از خود نشان می دهد که توجه اطرافیان را به خود جلب می کند. درمان سندروم پای بی قرار بعد از تشخیص دکتر از وضعیت بیمار شروع می شود و پزشک با توجه به شدت بیماری ، داروهای لازم را برای بیمار تجویز می کند.

در ادامه با چه مطالبی آشنا می شوید؟

جلو تر با تمامی روش های جلوگیری از پوکی استخوان ، دلایل ایجاد بیماری ، علائم آن و هر موردی که در رابطه با پوکی استخوان است آشنا خواهید شد .

فهرست مطالب

علائم سندروم پای بی قرار:

تکان دادن پاها به صورت غیر ارادی ، یکی از مهمترین علائم اولیه در افراد است. حرکات غیر ارادی پا بدین معنی است که پاها طوری تکان می خورند که اطرافیان به راحتی متوجه آن خواهند شد. البته این همه مساله نیست بلکه در برخی از موارد تکان خوردن پاها به قدری ناخوشایند خواهد بود که فرد دیگر مثل گذشته تعادل نخواهد داشت.

این علائم در فرد به مدت 15 الی 30 دقیقه طول می کشد و در برخی از موارد گاهی یک پا و یا اینکه هر دو پا شروع به تکان خوردن می کنند

البته در طول روز چندین بار پاهای شخص به مدت 15 الی 30 دقیقه تکان می خورد که فرد احساس ناخوشایندی از وضعیت خود دارد و تصور می کند که قرار است پاهایش از جا کنده شود.

در برخی از موارد فرد با در دست گرفتن پاهای خود می خواهد پاها را ثابت نگه دارد و حرکت آنها را کنترل کرد. این علائم نشان از یک بیماری جدی در پاها است که برای تشخیص این بیماری بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید. درمان سندروم پای بی قرار یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید برای بهبود این بیماری حتما به دکتر پا مراجعه کنید.

علائم سندروم پای بی قرار:

علل سندروم پای بی قرار:

طبق تحقیقات پزشکی انجام شده محققان بر این باورند که هیچ دلیل شناخته شده ای برای مبتلا شدن به این بیماری وجود ندارد. البته در برخی از موارد برخی از علل درمانی نیز هستند که باعث بروز این بیماری در فرد می شود. این علل عبارت اند از:

  • وراثت:

در برخی از موارد سندروم پای بی قرار در افراد ریشه وراثتی دارد. تحقیقات به عمل آمده در این زمینه نشان می دهد که افرادی که قبل از سن 40 سالی به این بیماری مبتلا می شوند، اکثر اعضای خانواده آنها نیز درگیر این بیماری هستند که به طور حتم ژن های سندروم در کروموزم های همه این افراد وجود دارد.

  • بارداری:

تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز یکی از علل شایع این بیماری در زنان است.  البته برخی از زنان در اولین بارداری خود، به ویژه در سه ماه آخر بارداری خود دچار علائمی همچون تکان خوردن غیرارادی پاهای خود می شوند که البته بعد از زایمان دیگر خبری از این علائم نیست.

علل سندروم پای بی قرار:

درمان سندروم پای بیقرار:

در برخی از موارد ممکن است علائم سندروم پای بی قرار به علت کمبود آهن در فرد باشد. پزشک با در نظر گرفتن شدت این بیماری اقدام به درمان سندروم پای بی قرار می کند و داروهای لازم را برای کنترل کردن این وضعیت تجویز می کند.

اگر علائم این بیماری خفیف بود پزشک دارویی را تجویز نمی کند بلکه از بیمار می خواهد که سبک زندگی خود را تغییر دهد و به او توصیه می کند که خواب راحت و با کیفیتی را داشته باشد.

در صورت شدید بودن علائم بی ارادی در فرد، پزشک داروهایی خوراکی را تجویز می کند.

داروهایی که توسط پزشک برای درمان سندروم پای بی قرار تجویز می شود شامل داروها و قرص هایی است که موجب بهبود تعادل حرکتی در فرد می شود.

داروهایی که برای درمان سندروم پای بی قرار توسط پزشک تجویز می شود عبارت اند از:

  • اپیوییدها:

اپیوییدها در واقع مواد مخدری هسند که موجب تسکین درد این بیماری می شود البته دوز بالای استفاده از این داروها اعتیاد آور است. اپیوییدها شامل داروهایی نظیر ترامادول، کدئین، هیدروکودون و اکسی کدون هستند.

  • داروهای مفید بر کانال های کلسیم:

در درمان سندروم پای بی قرار داروهایی خاصی همچون گاباپنتین، گاباپنتین اناکاربیل، پره گابالین موثر می باشند.

  • داروهایی که موجب افزایش دوپامین در مغز می شود:

داروهایی مانند روپینیرول، روتیگوتین و پرامیپکسول از جمله داروهایی هستند که برای درمان  سندروم پای بی قرار با توجه به متوسط یا شدید بودن وضعیت بیماری تجویز می شوند. البته مصرف این داروها با عوارضی همچون خواب آلودگی، خستگی، تهوع و سبکی سر همراه است. بنابراین باید در مصرف این داروها احتیاط کنید و با توجه به میزان مصرفی که دکتر تجویز کرده است این داروها را مصرف کنید.

سخن پایانی:

درمان سندروم پای بی قرار با استفاده از داروهایی که توسط پزشک تجویز می شود در کنترل و حفظ تعادل دو پا موثر است. بنابراین باید با توجه به دستور پزشک داروها را مصرف کنید به این دلیل که دوز بالای استفاده از این داروها اعتیاد آور است و در برخی از موارد نیز با عوارض زیادی همراه خواهد بود.

سوالات متدوال

این بیماری در دسته بیماری های خطرناک قرار نمی گیرد اما وضعیتی که در فرد بیمار به دلیل وجود این بیماری به وجود می آید کمی آزاردهنده است که در نتیجه تکان خوردن های غیر ارادی پاها، فرد خواب راحتی نخواهد داشت.

 

اگر چه با ورزش های متوسط و منظم می توان علائم این بیماری را تسکین داد اما زیاده روی در حرکات ورزشی نیز ممکن است علائم این بیماری را تشدید کند.

سندروم پای بی قرار با حرکات غیر ارادی پا در خواب فرد اختلال ایجاد می کند و از طرفی کیفیت زندگی او را تحت تاثیر خود قرار می دهد که در این زمان فرد با مشاهده چنین وضعیتی از بیماری باید به پزشک برای تشخیص و درمان این بیماری مراجعه کند.

سوالات متدوال
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت