تفاوت آرتروز و بورسیت

تفاوت آرتروز و بورسیت

افراد ممکن است در طول زندگی خود با بیماری های مختلفی مواجه شوند. گاهی اوقات فرد با درد ها و یا التهابات مفصلی روبرو می شود و از این رو تمایل دارد تا با تفاوت آرتروز و بورسیت مواجه شود. این دو بیماری هر دو دارای خصوصیات مشابهی بوده و گاهی اوقات تشخیص آن ها از یکدیگر کمی سخت می شود. برای شناخت بیش تر این دو بیماری و آشنایی با تفاوت های میان این دو بهتر است که تا پایان همراه ما باشید.

در ادامه با چه مطالبی آشنا می شوید؟

جلو تر کاملا با تفاوت آرتروز و بورسیت آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

بررسی تفاوت آرتروز و بورسیت

برای آشنایی با تفاوت آرتروز و بورسیت باید بگوییم که این دو بیماری دارای عملکرد مشابهی هستند اما در مفاصل مختلفی از بدن ایجاد می شوند. معمولا افرادی که با بیماری آرتروز مواجه می شوند نشانه های این بیماری را بیش تر در زانو ها، لگن و مفاصل کوچک مشاهده می کنند. این در حالی است که بیماری بورسیت بیش تر در شانه ها، باسن، آٰرنج و یا زانو ها خود را نشان می دهد. بنابراین التهابات مفصلی که بیش تر در دست ها ایجاد می شوند را به بیماری بورسیت نسبت داده و التهابات غالبا مربوط به آٰتروز می باشند.
البته در مورد این مسئله استثنائاتی نیز وجود دارد و برخی افراد به آٰتروز دست نیز مبتلا می شوند. برای این که بتوانیم با تفاوت های این دو بیماری بش تر آشنا شویم بهتر است که به بررسی تخصصی هر یک از آن ها بپردازیم. با مشخصات و نشانه های هر یک از این بیماری ها آشنا شویم تا راحت تر بتوانیم تفاوت میان این دو را پیدا کنیم.

بررسی تفاوت آرتروز و بورسیت

شناخت بیماری بورسیت

برای این که با تفاوت آرتروز و بورسیت آشنا شویم، بهتر است که ابتدا با این دو بیماری بیش تر آشنا شویم. بورسا کیسه ای پر از مایع می باشد که گاهی اوقات دچار التهاب می شود. التهاب این کیسه که در نزدیکی مفاصل قرار دارد باعث بروز بیماری بورسیت می شود. این کیسه در حالت کلی از اصطکاک در مفاصل جلوگیری کرده و التهابات تاندون و عضلات را کاهش می دهد. حال برخی اوقات در اثر انجام فعالیت های زیاد و یا قرار گرفتن طولانی مدت در یک حالت مشخص این کیسه ملتهب شده و باعث بروز بیماری می شود. عواملی که می تواند سبب بروز این بیماری شود عبارتند از:

  • نجاری
  • باغبانی
  • تمیز کردن های بیش از حد خانه
  • بیل زدن
  • انجام ورزش هایی مانند گلف، بیس بال و تنیس
  • قرارگیری در حالت نامناسب بدنی
  • اختلاف طولی پاها و یا خار استخوانی
  • بیماری هایی مانند آٰتروز، نقرس و وجود عفونت

این بیماری معمولا با علائم مختلفی همراه می باشد. فرد در صورت ابتلا به این بیماری با درد و تورم در ناحیه مورد نظر مواجه می شود. همچنین این بیماری با محدودیت در دامنه حرکتی همراه بوده و در صورت بروز عفونت احتمال بروز تب و لرز نیز وجود دارد.

شناخت بیماری بورسیت

آشنایی با بیماری آرتروز

حال که با بیماری بورسیت آشنا شدیم، برای شناخت تفاوت آرتروز و بورسیت بهتر است که بیماری آرتروز را نیز بیش تر بشناسیم. مهم ترین علائم این بیماری درد های مفصلی می باشد و پزشکان این بیماری را به انواع مختلفی تقسیم بندی می کنند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • روماتیسم مفصلی
  • استئوآرتریت

این دو بیماری معمولا با علائمی مانند درد، گرفتگی، تورم و خستگی همراه خواهد بود و می تواند سبب کاهش عملکرد و ناتوانی افراد شوند. در این بیماری ها مفاصل ملتهب شده و به شدت آسیب می بینند. غضروف درون مفاصل تا حدود زیادی از بین رفته و گاهی اوقات ساختار زیرین آن ها نیز تغییر می کند. این بیماری میتواند باعث علت ورم مچ پا و علت درد قوزک پا هم بشود سعی کنید از این بیماری پیشگیری کنید تا دچار این مشکلات نشوید.

آشنایی با بیماری آرتروز

بررسی تفاوت های میان آرتروز و بورسیت

حال که با هر یک از این دو بیماری آشنا شدیم، بهتر است که به تفاوت آرتروز و بورسیت بپردازید. این دو بیماری در عین حال که بسیار مشابه یکدیگر می باشند می توانند با تفاوت هایی نیز همراه باشند. همان طور که گفتیم مهم ترین تفاوت این دو بیماری در محل بروز آن ها می باشد. معمولا افرادی که با بیماری آتروز مواجه می شوند برخی از مفاصل بدنشان ملتهب شده و درگیر می شوند. این در حالی است که بیماری بورسیت مفاصل دیگری از بدن را درگیر کرده و با مشکل مواجه می کند. یکی دیگر از تفاوت های عمده این دو بیماری در زمان وقوع آن ها می باشد. بورسیت معمولا در مدت زمان کوتاهی ایجاد شده و پیشرفت می کند.
این در حالی است که بیماری آٰتروز به صورت تدریجی نمایان شده و به روند پیشرفت آن کند تر می باشد. از طرفی این دو بیماری از نظر طول دوره بیماری نیز با هم متفاوت می باشند. معمولا آرتروز بیماری همیشگی بوده و فرد در اغلب موارد تا آخر عمر باید با آن کنار بیاید. در مقابل بیماری بورسیت اصلا این گونه نبوده و در مدت زمان کوتاهی درمان می شود.

کلام آخر

افراد زیادی در جامعه با بیماری های مختلف در ناحیه مفاصل مواجه می شوند. دو نمونه از رایج ترین بیماری هایی که این بخش از بدن را تحت تاثیر قرار می دهند بیماری آٰتروز و بورسیت می باشند. این دو بیماری سبب درد و التهاب در مفاصل مختلف بدن می شوند و نشانه های مشابهی دارند. در عین حال این دو بیماری با تفاوت هایی نیز همراه می باشند که در این مقاله به بررسی تفاوت آرتروز و بورسیت پرداختیم. از این که تا پایان همراه ما بودید، بی نهایت سپاسگزاریم و امیدواریم که از مطالعه مقاله لذت برده باشید.

سوالات متدوال

برای تشخیص این بیماری ها از سونوگرافی، ام آٰر آی و یا آزمایش خون استفاده می کنند.

 

این دو بیماری با نشانه هایی مانند درد و گرفتگی مفاصل، تورم، قرمزی و حساسیت به لمس در این نواحی همراه می باشند.

برای این کار از سی تی اسکن و یا MRI استفاده می کنند. همچنین از مایع درون بورس نمونه برداری می کنند و بر روی آن آزمایش انجام می دهند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت