تشخیص علائم برای درمان انگشت پا چکشی

برخی از افراد به بدشکلی انگشتان پا مبتلا هستند. یکی از نمونه ها زمانی اتفاق می افتد که انگشتان پا به جای آن که صاف باشند، به سمت پایین خمیده شده اند. این حالت را انگشت پا چکشی می نامند. معمولا افرادی که از علائم این بیماری رنج می برند، همواره به دنبال راهی برای تشخیص علائم برای درمان انگشت پا چکشی هستند. اگر شما نیز می خواهید با روش های درمان این بیماری آشنا شوید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تشخیص علائم برای درمان انگشت پا چکشی

برای این که پزشک بتواند به درمان انگشت پا چکش بپردازد، ابتدا باید از وجود بیماری مطمئن شود. این اختلال معمولا دارای علائم خاصی می باشد که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند:

• رو به پایین بودن انگشت
  • مشکل در راه رفتن
  • نتوانی در خم کردن انگشتان
  • پینه

زمانی که فرد یک و یا چند نمونه از این علائم را تجربه می کند، معمولا پزشک تشخیص می دهد که فرد به بیماری انگشت پا چکشی مبتلا می باشد. در نتیجه روش های درمانی با توجه به تشخیص پزشک و شدت بیماری مشخص شده و اقدامات لازم برای درمان صورت می گیرد.

ورزش برای انگشت پا چکشی

طب ارتوپد انجام برخی از حرکات ورزشی را نیز برای درمان انگشت پا چکشی مناسب می داند. مهم ترین نمونه از این حرکات عبارتند از:

• بالا نگه داشتن انگشت
  • راه رفتن روی پنجه
  • تکان دادن انگشتان
  • اشتفاده از کش ورزشی برای کشیدن پا
  • بلند کردن برخی وسایل با انگشتان
  • حکات یوگا
  • گرفتن پارچه یا حوله با پا
  • راه رفتن روی سنگریزه

انواع روش های درمانی انگشت پا چکشی

طبق نظر پزشکان ارتوپد، بخشی از افراد جامعه از این اختلال رنج می برند و همواره به دنبال روش های درمان انگشت پا چکشی هستند. البته که در مراحل اولیه این بیماری فقط با بدشکلی انگشت همراه است، اما با پیشرفت آن و گذشت زمان فرد به هنگام راه رفتن درد را تجربه می کند. در این شرایط که راه رفتن و انجام فعالیت های روزانه سخت می شود، فرد به دنبال شناخت روش های مناسبی برای تشخیص علائم برای درمان انگشت پا چکشی و درمان آن می باشد.

برای تشخیص علائم برای درمان انگشت پا چکشی پزشکان روش های مختلفی را به بیمار ارائه می دهند. معمولا در ابتدای درمان روش های غیر جراحی به فرد معرفی می شود. اما اگر این روش ها نتوانند برای بیمار موثر واقع شوند، پزشکان مجبور می شوند که با استفاده از جراحی به درمان بیماری بپردازند و مشکل ایجاد شده را برطرف کنند.

درمان غیر جراحی انگشت پا چکشی

پزشکان ارتوپد برای درمان انگشت پا چکشی روش های بسیار موثری به بیمار ارائه می دهند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

• استفاده از کفش مناسب

یکی از بهترین روش ها برای درمان این بیماری، پوشیدن کفش مناسب می باشد. کفش مناسب برای بهبود این بیماری باید در قسمت پنجه پهن باشد. همچنین بهتر است که کفی آن نیز کاملا طبی و نرم باشد.

• گذاشتن یخ بر روی انگشت ملتهب

برخی اوقات در اثر راه رفتن و یا انجام فعالیت های روزانه انگشت مورد نظر دچار تورم می شود. در این حالت بهترین کار این است که بر روی انگشت یخ بگذارید. با این کار به سرعت التهاب بر طرف می شود و در نتیجه درد کاهش می یابد.

• استفاده از پد مخصوص

پد های مخصوصی برای کاهش درد این بیماری طراحی شده است. این تجهیزات که معمولا در داروخانه ها وجود دارند، از انگشت مربوطه محافظت می کند تا درد کمتری را احساس کند.

• استفاده از آتل

گاهی اوقات پزشک تشخیص می دهد که باید از اتل استفاده کنید. این وسایل که معمولا چوبی و یا پلاستیکی هستند، می توانند انگشت را حمایت کنند و از ورود فشار اضافی بر آن جلوگیری می کنند.

• تزریق کورتون

گاهی اوقات پزشکان برای کاهش درد و التهابات شدید از این روش درمانی استفاده می کنند.

• دارو های غیر استروئیدی ضد التهاب

این دارو ها معمولا مانند یه مسکن عمل می کنند. کاهش التهاب و درد از مهم ترین عملکرد های این نوع دارو ها می باشد.

جراحی انگشت پا چکشی

اگر بیمار نتوانست از طریق روش های غیر جراحی به نتیجه مطلوبی دست یابد، پزشک راه حل دیگری برای او دارد. این فرد مجبور است برای درمان انگشت پا چکشی از روش جراحی استفاده کند. هدف از انجام این نوع جراحی تغییر شکل انگشت می باشد. معمولا در این روش تاندون ها شکل منظمی به خود می گیرند و استخوان بدشکل بر داشته شده و یا اصلاح می گردد. این جراحی به صورت سرپایی انجام می شود و بیمار پس از گذشت چند ساعت از بیمارستان مرخص می گردد. مهم ترین نمونه از این نوع عمل جراحی به شرح زیر می باشد:

• آرتروپلاستی:

در این روش درمانی بخشی از استخوان بدشکل را بر می دارند تا انگشت بتواند صاف شود و در هنگام فعالیت دردی متوجه این ناحیه نشود.

• آرترودز:

برداشت کل مفصل از اقدامات مهم این روش می باشد. به جای آن نیز از پین و یا سیم استفاده می کنند.

جراحی انگشت پا چکشی

• انتقال تاندون:

انتقال تاندون ها از قسمت زیرین به روی انگشت از مهم ترین فرآیند های انجام شده در این روش می باشد.

• فالانژکتومی پایه:

پایه استخوانی که در ناحیه زیرین انگشت قرار دارد، حذف می گردد. معمولا افرادی که با خشکی مفصل مواجه هستند، از این روش به درمان بیماری می پردازند.

• استئوتومی Weil:

در این شیوه درمانی، استخوان ماتاتارسال کوتاه می گردد.

کلام آخر

برخی از افراد به دلایلی مانند زیباتر شدن پا ها و یا کاهش درد، به دنبال روش هایی برای تشخیص علائم برای درمان انگشت پا چکشی هستند. پزشکان نیزابتدا بیماری را تشخیص می دهند و سپس روش های مختلف غیر جراحی و یا انجام عمل های مختلف جراحی را به آن ها معرفی می کنند. معمولا ابتدا افراد از روش های غیر جراحی و انجام حرکات ورزشی برای درمان این اختلال استفاده می کنند. در شرایطی که با این روش ها به نتیجه مطلوبی نرسیدند، افراد مجبور به انجام عمل جراحی می گردند.

سوالات متداول برای تشخیص علائم برای درمان انگشت پا چکشی

1. آیا ورزش های موثری برای درمان انگشت پا چکشی وجود دارد؟
    بله، برخی از ورزش ها مانند یوگا، انجام حرکات کششی انگشتان و خم و راست کردن آن ها می تواند به طور موثر در درمان این اختلال مفید واقع شود.
  2. چند راهکار غیر جراحی برای درمان انگشت پا چکشی معرفی کنید؟
    بهترین راهکار هایی که توسط تیم پزشکی به بیماران ارائه می شود، پوشیدن کفش مناسب، تزریق کورتون، استفاده از پد و آتل های مخصوص می باشد.
  3. آیا همه افراد تحت یک نوع عمل جراحی انگشت پا چکشی قرار می گیرند؟
    خیر، جراحی های انجام شده با استفاده از روش های مختلفی صورت می گیرد. تعیین نوع روش مناسب برای هر بیمار توسط پزشک جراح انجام می شود.