تشخیص در رفتگی زانو

تشخیص در رفتگی زانو

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که گاهی اوقات بر اثر فشار زیاد و ناگهانی که به استخوان زانو وارد می شود این قسمت دچار در رفتگی شود. فشار زیاد و ضربه های ناگهانی از جمله عواملی هستند که موجب آسیب رساندن به کشکک زانو می شوند. این امر موجب در رفتگی زانوها می شود. اما تشخیص در رفتگی زانو به چه شکل است؟ با ما در ادامه همراه باشید تا به بررسی، علائم و درمان این مشکل در زانوها باشیم.

در ادامه با چه مطالبی آشنا می شوید؟

در ادامه متوجه می شویم که در رفتگی زانو چیست            

فهرست مطالب

در رفتگی زانو چیست؟

در رابطه با تشخیص در رفتگی زانو بهترین کار این است که به جراح پا مراجعه کنید. اما ابتدا می توان تعریفی از این مشکل در ناحیه زانوها باشیم. زانوی دررفته زمانی به وجود می آید که سه استخوان زانوی شما از جای خود خارج شده و آنطور که باید در یک راستا قرار نگیرند. همان طور که بیان کردیم مشکل زانوی در رفته به دلیل حوادث و فشارهای ناگهانی به پا وارد می شود . البته برخی از مواقع نیز اگر ساختارهای زانوی شما غیرطبیعی باشد ممکن است این مشکل اتفاق بیفتد. البته می توان بیان کرد که برخی از افراد با دررفتگی زانو در برخی از افراد ارثی است و به صورت ژنتیکی افراد این ساختار زانو را از والدین خود به ارث می برند. در بیشتر مواقع، دررفتگی زانو زمانی اتفاق می‌افتد که یک رویداد ضربه‌ای، استخوان‌های مفصل زانو را با نیروی زیادی از جای خود خارج کند. اگر زانوی شما دررفته باشد، استخوان های ران و ساق پا ممکن است به طور کامل یا تا حدی از جای خود خارج شده باشند. البته دررفتگی زانو به ندرت پیش می آید، اما باید به این نکته دقت داشته باشید که سایر قسمت های زانوی شما نیز ممکن است در همان زمان آسیب دیده باشند. البته مراجعه به پزشک و تشخیص در رفتگی زانو نیز اهمیت زیادی دارد. ناگفته نماند که در زمان در رفتگی زانوها از معاینه کردن زانوها توسط افراد دیگر در منزل خودداری کنید چرا که ممکن است آسیب های جدی تری به زانوها وارد شود. بنابراین برای تشخیص در رفتگی زانوها بهتر است در زمانی که احساس ناراحتی و در رفتگی در زانوها کردید سریع به پزشک برای انجام معاینات و درمان به موقع آن مراجعه کنید.

در رفتگی زانو چیست؟

اقدامات اولیه پس از در رفتگی زانوها

زمانی که احساس در رفتگی در زانوها کردید بهتر است از ایستادن بر روی آن خودداری کنید این بدین معنی است که دراز بکشید و کمپرس یخ روی زانوها قرار بدهید. بهتر است دراز بکشید و زانوها را بالاتر از سرتان نگه دارید. البته گاهی اوقات در رفتگی زانوها آن قدر هم جدی نیست و با استراحت کردن و دراز کشیدن وضعیت زانوها بهتر می شود. بنابراین در زمان احساس در رفتگی زانوها بهتر است به زانوهای خود استراحت بدهید تا فشار کمتری به زانوها وارد شود و وضعیت آن بهبود یابد. البته اگر وضعیت زانوها با استراحت کردن هیچ تغییری پیدا نکرد بهتر است در همین زمان ابتدایی برای تشخیص در رفتگی زانو درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

علائم دررفتگی زانو

در رفتگی زانو با برخی از علائم همراه است که عبارت اند از:

  • در ناحیه زانو احساس درد و ناراحتی زیادی می کنید.
  • قسمت در رفته در زانو التهاب و متورم می شود.
  • قسمت هایی از زانو به نظر می رسد که از جای خود خارج شده اند.
  • شما نمی توانید فعالیت ها یا ورزش هایی را که به طور معمول انجام می دهید انجام دهید.

علائم دررفتگی زانو

دلایل در رفتگی زانو

اگر در رفتگی زانو مادر زادی نباشد دلایل زیادی منجر به آن می شود که عبارت اند از:

  • تصادفات اتومبیل

گاهی اوقات تصادفات موجب در رفتگی در زانوها می شود. در واقع تصادف را می توان یکی از عامل در رفتگی در زانوها دانست.

  • آسیب های ورزشی

آسیب های ورزشی نیز در کنار دیگر عوامل موجب در رفتگی در زانوها می شود. این اتفاق کمتر از تصادفات رانندگی است، اما در صورت برخورد شدید با بازیکن دیگر یا با زمین در هنگام خم شدن زانوی خود، یا اگر زانوی خود را بیش از حد دراز کنید یا آن را بیشتر از حد انتظار به عقب خم کنید، ممکن است زانوی شما در برود.

  • سقوط از ارتفاع

سقوط ممکن است برای اسکی بازان یا دوندگانی اتفاق بیفتد که کنترل خود را از دست داده و روی زانو خم شده یا بیش از حد کشیده شده بیفتند. حتی ممکن است در صورت افتادن به اشتباه پس از وارد شدن به سوراخی در زمین، زانوی آنها در برود.

تشخیص در رفتگی زانو

زمانی که احساس در رفتگی در زانو داشته باشید برای تشخیص در رفتگی زانو سریع باید به پزشک مراجعه کنید تا پزشک با تشخیص به موقع درمان در رفتگی زانو را شروع کند. البته در صورت کم توجهی به در رفتگی زانو و مراجعه نکردن به پزشک ممکن است آسیب های بیشتری به زانوها وارد شود. بنابراین شما باید فوراً به پزشک مراجعه کنید تا پزشک بتواند زانوی شما را از زوایای مختلف معاینه کند تا تا از در رفتگی زانو اطمینان یابد. با این حال پزشک ممکن است قسمت‌های مختلف پای شما را فشار دهد تا ببیند آیا به رباط‌هایی که نوارهای بافتی هستند که به نگه داشتن زانو در جای خود کمک می‌کنند، آسیب وارد شده است، به این دلیل که پارگی رباط ها هنگام در رفتگی زانو اغلب بیشتر شایع تر است. دررفتگی زانوی شما ممکن است موجب آسیب به اعصاب یا عروق خونی شود که ممکن است رنگ و دمای پوست شما را تغییر دهد. این می تواند بر جریان خون یا حس لامسه شما در زیر زانو تأثیر بگذارد. بنابراین پزشک التهاب و هر گونه تورم در ناحیه زانو را نیز بررسی می کند. پزشک برای اطمینان از وضیعت زانوها از شما می خواهد که برخی آزمایش های زیر را انجام دهید.

تست شاخص مچ پا-بازویی
این تست برای بررسی تغییرات در جریان خون است که فشار خون اندازه گیری شده در مچ پا را با فشار خون اندازه گیری شده در محل معمولی بازو مقایسه می کند. اگر عدد شاخص مچ پا-بازویی شما پایین است، ممکن است به این معنی باشد که دررفتگی باعث ایجاد مشکل در جریان خون در پاهای شما شده است.

پزشک شما ممکن است از این روش برای بررسی عضلات و اعصاب شما استفاده کند. پزشک یک سوزن را به عضله شما وارد می کنند تا فعالیت الکتریکی در پا را ثبت کند. الکترودهای روی سطح می توانند سرعت و قدرت سیگنال های اعصاب شما را اندازه گیری کنند.

تصویربرداری
پزشک برای دیدن وضعیت داخلی زانوها نیز از شما می خواهد که تصویر برداری از زانوها را انجام دهید تا به خوبی در رفتگی زانو را در پای شما تشخیص دهد.

اشعه ایکس
اشعه ایکس نیز راه دیگر تشخیص در رفتگی زانو است که می تواند تایید کند که استخوان شما از مفصل کوبیده شده است. از طرفی می تواند نشان دهد که آیا استخوان های ناشی از تصادف نیز شکسته شده است یا اینکه هیچ آسیبی ندیده است. پزشک بعد از اطمینان از تشخیص در رفتگی زانو درمان را شروع می کند البته درمان در رفتگی زانو بستگی به این دارد که چقدر ناحیه مورد نظر آسیب دیده است.

سخن پایانی

به طور مسلم تشخیص در رفتگی زانو به درمان به موقع آن و بهبود وضعیت زانوها کمک بزرگی می کند. دررفتگی زانو یک آسیب جدی است که در صورت عدم درمان فوری می تواند آسیب های جدی تری را به همراه داشته باشد. در برخی از مواقع در رفتگی زانو بسیار جدی است و اگر دررفتگی باعث از دست دادن شدید جریان خون در پاهای شما شود، ممکن است پزشک مجبور به قطع عضو شود. دررفتگی زانو همچنین می تواند منجر به لخته شدن خون ناحیه پا نیز می شود. بنابراین زمانی که احساس در رفتگی در زانوهای خود داشتید می توانید از طریق تماس با ما نوبت دکتر مروجی را رزرو کنید.

سوالات متدوال

پزشکان با معاینه فیزیکی نیز می توانند در رفتگی زانو را تشخیص دهند اما برای اطمینان هر چه بهتر و همچنین اطمینان از آسیب های عضلات اطراف زانو از فرد می خواهند که آزمایشات بعدی از جمله تصویر برداری و … را انجام دهد.

در رفتگی زانو ممکن است بیش از یک بار رخ دهد البته زمانی که در رفتگی زانو ایجاد می شود بهتر است استراحت کنید، دراز بکشید و زانوهای خود را بالاتر از وضعیت سر نگه دارید.

تصویر برداری، الکترومیوگرافی به ویژه در آشکارسازی آسیب‌های بافت‌های نرم مانند رباط‌ها، تاندون‌ها، غضروف و ماهیچه‌ها نیز مفید است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت