روش تشخیص کف پای صاف در کودکان

روش تشخیص کف پای صاف در کودکان

بیماری کف پای صاف در کودکان معمولاً  در هنگام تولد دیده نمی شود و تشکیل یک قوس پای ثابت زمان می برد. اگر کودک کف پای صاف انعطاف پذیر داشته باشد، ممکن است تا سن 5 سالگی قوس پا ثابت نشود. اکثر کودکان مبتلا به صافی کف پا معمولاً در سن 10 سالگی قوس کف پای خود را به طور طبیعی ایجاد می کنند و داشتن پاهایی که در اوایل کودکی صاف به نظر می رسند به این معنی نیست که فرد همیشه صافی کف پا خواهد داشت. با این حال، اگر کودکی به دلیل رشد نامناسب استخوان یا بیماری دیگری مانند اسپینا بیفیدا دارای کف پای صاف باشد، پزشک اغلب علت اصلی را پیدا کرده و درمان می کند و در این مطلب از سایت قصد داریم تا شما را با روش تشخیص کف پای صاف در کودکان آشنا کنیم.

روش تشخیص کف پای صاف در کودکان

هنگامی که پاها و مچ پاهای کودک شما نامرتب باشد، زانوها و باسن او هم تراز نیستند، شبیه به یک واکنش زنجیره ای می باشد و غیر معمول نیست که علائم و نشانه های کف پای صاف سال ها پس از شروع راه رفتن کودک ظاهر شود. اگر کودک شما صافی کف پا دارد، ممکن است تمام یا برخی از علائم و نشانه های زیر را ببیند و در صورت مشاهده آنها باید برای تشخیص کف پای صاف در کودکان به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید و علائم و نشانه های صافی کف پا به شرح زیر است:

  1. گرفتگی یا حساسیت در ساق پا، زانو و یا ران
  2. دردی که با فعالیت افزایش می یابد
  3. شرکت نکردن در ورزش یا توقف فعالیت بدنی
  4. کم شدن انرژی هنگام راه رفتن یا دویدن
  5. تنگی تاندون آشیل و مشکل احتمالی در انگشتان پا

اهمیت تشخیص صافی کف پا در کودکان

در بیشتر مواقع داشتن کف پای صاف در کودکان یک بیماری بدون درد است. با این حال، همیشه مهم است که بدون توجه به سطح درد، به دنبال تشخیص و درمان برای صافی کف پا باشید زیرا شرایط درمان نشده می‌تواند منجر به عوارض شود. در کودکان غضروف بیشتری وجود دارد که در نهایت استخوانی شدن را سخت می کند.

تشخیص صافی کف پا در کودکان

اهمیت تشخیص صافی کف پا

بنابراین، اگر کودک شما در این دوره از رشد استخوانی به درستی راه نرود، شکل و رشد استخوان های داخل پاهای او تحت تاثیر منفی قرار می گیرد، اغلب اوقات کف پای صاف در کودکان را می توان به صورت محافظه کارانه درمان کرد. در موارد شدیدتر ممکن است جراحی لازم باشد.

روش خانگی تشخیص صافی کف پا در کودکان

صافی کف پا در کودکان متداول ترین مشکل ارتوپدی است و در بسیاری از موارد با افزایش سن، رشد کودک این مشکل از بین می رود و کودکان شروع به راه رفتن می کنند. با این حال، صافی کف پا در کودکان می تواند نشان دهنده برخی از مریضی های عصبی و مادرزادی جدی باشد. برای تشخیص صافی کف پا در کودکان می توانید پای کودک خود را خیس کرده و روی سطح سیمانی قرار دهید.

روش تشخیص صافی کف پا در کودکان

تشخیص صافی کف پا در کودکان

اگر اثر تمام کف پای کودک روی سطح سیمانی قابل مشاهده است به این معنی است که کودک شما صافی کف پا دارد و باید به پزشک مراجعه کنید. یکی دیگر از روش تشخیص کف پای صاف در کودکان این است که در صورتی که تصویر کف پای کودک شما کاملا روی کاغذ است، کف پای کودک را با رنگ های بی ضرر کودکانه رنگ آمیزی کنید و پاهای کودک را روی کاغذ یا روی کاشی حمام قرار دهید و می توانید مشاهده کنید که کودک شما صافی کف پا دارد. این روش به دلیل رنگ پا برای کودکان جذابیت بیشتری دارد.

آشنایی با انواع کف پای صاف در کودکان

کف پا دارای قوس هایی است که مهمترین آنها قوس های طولی و عرضی است که به رشد  استخوان ها کمک شایانی می کند. اگر قوس طبیعی در کف پا ی اشخاص وجود نداشته باشد، منجر به عوارضی از جمله اعمال نیروی افزایش یافته از زمین به بدن فرد می شود. این مشکل می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مفاصل بدن مانند مفصل ران و زانو در  اشخاص شود. همچنین باعث ناتوانی و ضعف پاها در حفظ تعادل می شود و درد عضلانی یا درد مفاصل را به همراه خواهد داشت. اما در مورد صافی کف پا در کودکان وضعیت متفاوت است.

کف پای صاف در کودکان به دو نوع خشک و انعطاف پذیر تقسیم می شود که خشکی کف پا صاف به این صورت است که قوس کف پا دیده نمی شود که آیا پا روی زمین است یا خیر که تشخیص این مشکل نیاز به تجربه و اطلاعات بیشتری دارد و بر عهده پزشک متخصص می باشد.

آشنایی با کف پای صاف در کودکان

کف پای صاف در کودکان

کف پای صاف  منعطف که در این حالت قوس با بلند کردن پا از روی زمین مشخص شده و کاملاً قابل شناسایی و تشخیص است. یکی از شیوه های ساده برای تشخیص صافی کف پا در کودکان، راه رفتن روی سطحی صاف با پاهای خیس است، اگر اثر تمام کف پا روی زمین نقش بسته شود، نتیجه این است که کودک کف پایش صاف است.

روش دیگری که می توان برای تشخیص کف پای صاف در کودکان استفاده کرد، نگاه کردن به پاهای آنها از پشت است. اگر بتوانید انگشتان پا و شست او را  مشاهده کنید، احتمالاً استخوان پاشنه آنها در موقعیت مناسبی قرار دارد. با این حال، اگر شما فقط می توانید چهار انگشت او را ببینید، به احتمال زیاد پینه های آنها در وضعیت غیر طبیعی قرار دارند.

در بیشتر موارد، صافی کف پا ناشی از وضعیت غیر طبیعی استخوان پاشنه است. با صافی کف پا، این استخوان به سمت داخل چرخانده می شود (انحراف منحنی)، که وزن کودک را به مرز داخلی پای او، جایی که قوس قرار دارد، منتقل می کند، از آنجایی که صافی کف پا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، پزشک کل بدن کودک را برای تشخیص معاینه می کند.

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با روش تشخیص کف پای صاف در کودکان و تشخیص دادن صافی کف پا در کودکان (انواع کف پای صاف) توضیح داده شد که می توانید با کمک این روش ها مشکل کودک خود را تشخیص دهید و مشکل ان را برطرف نمائید.

سوالات متداول درباره روش تشخیص کف پای صاف در کودکان

  1. چه علائمی نشان دهنده ی صافی کف پا در کودکان است؟
    گرفتگی یا حساسیت در ساق پا، زانو و یا ران، درد در هنگام فعالبت، شرکت نکردن در ورزش یا توقف فعالیت بدنی و غیره از علائم صافی کف پا می باشد.
  2. اختلال کف پای صاف چه مشکلاتی برای کودکان ایجاد می کند؟
    این مشکل می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مفاصل بدن مانند مفصل ران و زانو در  اشخاص شود.
  3. روش های تشخیص خانگی صافی کف پا چیست؟
    یکی از شیوه های ساده برای تشخیص صافی کف پا در کودکان، راه رفتن روی سطحی صاف با پاهای خیس است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت