علت ورم مچ پا چیست + نحوه درمان

علت ورم مچ پا چیست + نحوه درمان

عارضه مچ پا ممکن است در یک یا هر دو طرف بدن به وجود آمده و سبب تاثیر بر روی یک یا چند ناحیه از قسمت های تحتانی بدن شود. به طور کلی، عارضه ورم مچ پا در اغلب موارد، خطرناک نیست و بیانگر خطر جدی برای سلامت افراد نمی باشد. ولی در برخی موارد نیز بیانگر یک مسئله جدی بوده و نیازمند درمان سریعتر است. به همین علت، در این مقاله قصد داریم به این پرسش که علت ورم مچ پا چیست پاسخ داده و مطالب مفیدی را در این زمینه در اختیار شما همراهان قرار دهیم. پس همراه ما باشید.

در ادامه با چه مطالبی آشنا می شوید؟

جلو تر کاملا با علت ورم مچ پا و نحوه ی درمان آن آشنا خواهید شد.

فهرست مطالب

دلایل شایع ورم مچ پا

ممکن است که بسیاری از افراد، عارضه ورم در مچ پا را احساس نمایند ولی هیچ توجهی به آن نداشته باشند. ما در این بخش به این موضوع که علت ورم مچ پا چیست، اشاره میکنیم تا بتوانید علت این عارضه را تشخیص داده و تحت درمان قرار بگیرید. در ذیل به بیان چند مورد از شایع ترین علل ورم مچ پا اشاره میکنیم.

دلایل شایع ورم مچ پا

انسداد های عروقی

انسداد های عروقی نیز می تواند منجر به ورم پا شود در این مورد ورم تا نواحی بالاتر از مچ پا ادامه دارد و حتما باید با استفاده از سونوگرافی وضعیت عروقی بررسی گردد بررسی در این مورد بسیار حیاتی می باشد.

آرتروز مفاصل پا

آرتروز هم از دلایلی است که موجب روم مچ پا می شود در این مورد ورم یک طرف مچ و همراه با درد می باشد.

داشتن اضافه وزن

از جمله دلایل ورم در مچ پا، اضافه وزن فرد است. زیرا بیش از حد بودن توده بدنی، گردش خون را کاهش می دهد. در نتیجه این امر، مایعاتی در پا، ساق و مچ پا ایجاد شده و سبب بروز ورم می شود.

ایستادن یا نشستن به مدت طولانی

از دیگر مواردی که میتوان در پاسخ به پرسش علت ورم مچ پا چیست بیان کرد، ایستادن یا نشستن طولانی مدت است. در چنین حالتی عضلات غیر فعال می شوند و پمپاژ مایعات بدن به سمت قلب صورت نمی گیرد. در نتیجه ماندگاری آب و خون، سبب بروز ورم در مچ پا می شود.

عوارض جانبی برخی از داروها

ورم مچ پا میتواند در اثر مصرف برخی از داروها نیز ایجاد شود. از جمله این داروها، شامل موارد زیر می شود:

  • استروئیدها
  • استروژن
  • برخی از داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و آسپیرین

    داروهای مذکور، تجمع آب در بدن را در پی دارد که این امر سبب ایجاد تورم در مچ پا می شود. بنابراین در پاسخ به پرسش علت ورم مچ پا چیست، میتوان به عوارض جانبی برخی از داروهای فوق نیز اشاره کرد.

تغییرات هورمونی طبیعی

تغییرات هورمونی ممکن است که در دوران بارداری و قاعدگی خانم ها به وجود آید. نوسانات سطح استروژن و پروژسترون، سبب کاهش گردش خون در پاها می شود که در نتیجه آن، تورم در پا احساس می شود.

آسیب دیدگی یا عفونت

افزایش جریان خون در نتیجه آسیب دیدگی یا عفونت پا، از دلایل دیگر ایجاد تورم در مچ پا است. زیرا افزایش جریان خون خود را به صورت تورم نشان داده و سبب ناراحتی فرد می شود.

سیروز

از موارد دیگر در پاسخ به پرسش علت ورم مچ پا چیست، سیروز است. این عارضه در نتیجه مصرف الکل یا عفونت ایجاد شده و موجب زخم شدید کبد می شود‌. علاوه بر این، سیروز سبب فشار خون بالا و گردش خون ضعیف در پا شده و تورم در این ناحیه را به وجود می آورد.

زمان مناسب مراجعه به پزشک برای درمان ورم مچ پا

با اینکه بروز تورم در اندام های تحتانی، معمولا با خطر جدی همراه نیست ولی در برخی از موارد، بیانگر مسئله جدی تری است. در مطالب بالا به این موضوع که علت ورم مچ پا چیست، اشاره کردیم. در این بخش از مقاله بیان می کنیم که در صورت وجود چه شرایطی، مراجعه سریع تر به پزشک الزامی است:
●در صورت ابتلا به بیماری قلبی یا کلیوی
●در صورت ابتلا به بیماری کبدی
●قرمزی نواحی متورم و احساس گرما در هنگام لمس
●بالا بودن بیش از حد دمای بدن
●بارداری
●شدیدتر شدن ورم مچ پا

وجود چه علائمی در کنار ورم مچ پا، بیانگر خطر است؟

اگر همراه با ایجاد تورم در مچ پا، هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، هر چه سریعتر به بیمارستان مراجعه نمایید:

  1. سرگیجه
  2. گیجی
  3. احساس سبکی یا ضعف
  4. مشکل در تنفس و تنگی نفس
  5. درد و فشار در قفسه سینه

جدای از اینکه آگاهی در این زمینه که علت ورم مچ پا چیست، ضرورت دارد؛ بلکه بایستی در مورد علائم و نشانه های خطرناک این عارضه نیز مطلع شد. پس در صورت مشاهده هر یک از نشانه های مذکور، فوراً به بیمارستان یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

وجود چه علائمی در کنار ورم مچ پا، بیانگر خطر است

نتیجه گیری

تورم در مچ و ساق پا یک ورم محیطی شناخته شده و شامل تجمع مایعات در این قسمت ها می شود. این عارضه در میان افراد در سنین مختلف دیده می شود ولی در بین افراد مسن شایع تر است. همچنین در اکثر موارد، ورم مچ پا خطرناک نبوده و سلامتی افراد را تهدید نمی کند. ولی ممکن است که بیانگر مسئله جدی تر باشد که در چنین حالتی، باید فوری تحت درمان قرار بگیرد. همانطور که اشاره کردیم، تورم در مچ پا در نتیجه علل مختلفی به وجود می آید و دلایل متعددی دارد. به همین علت، توصیه میکنیم که در صورت ابتلا و احساس چنین مشکلی به پزشک متخصص مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرید. امیدواریم که اطلاعات کافی در مورد اینکه علت ورم مچ پا چیست، کسب کرده باشید.

سوالات متدوال

 برای درمان ورم مچ پا، درمان های مختلفی وجود دارد. به طور مثال، کاهش میزان مصرف نمک، پوشیدن جوراب فشاری، حفظ نمودن وزن بدن در حالت سالم و … از جمله این درمان ها به شمار می رود.

 

 ورزش منظم، پرهیز از نشستن یا ایستادن طولانی مدت، تنظیم میزان مصرف نمک و … از جمله مواردی است که میتواند در پیشگیری از ایجاد تورم در مچ پا موثر باشد.

 شایع ترین ورم مچ پا در خانم های باردار است. این افراد میتوانند از روش های زیر برای درمان ورم پا، استفاده کنند:
پوشیدن کفش راحتی
پرهیز از پوشیدن جوراب
خودداری از مصرف نمک
نوشیدن آب و مایعات زیاد
خودداری از ایستادن طولانی مدت
و…

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت