0 تا 100 علت درد قوزک پا + درمان

در برخی از مواقع ممکن است در ناحیه قوزک پا احساس درد و ناراحتی کنید. اگر به طور مداوم در قوزک پای خود احساس درد شدیدی داشتید و نتوانستید چند قدمی بیشتر راه بروید باید درد قوزک پای خود را جدی بگیرید. در افراد بالای 65 سال و همچنین ورزشکارانی که فعالیت ورزشی آن ها شامل حرکت پهلو یا تغییر جهت سریع است و یا اینکه فعالیت های از قبیل پریدن را انجام می دهند درد قوزک پا بسیار شایع تر است. البته وزن زیاد نیز منجر به درد قوزک پا می شود که باید وزن خود را متعادل نگه دارید. ما در ادامه قصد داریم علت درد قوزک پا و درمان آن را برای شما بیان کنیم.

در ادامه به طور کامل با پانسمان زخم پای دیابتی اشنا خواهید شد

علت درد قوزک پا چیست؟

علت درد قوزک پا در بسیاری از مواقع متفاوت است در واقع ممکن است یک پیچ خوردگی ساده نیز موجب بروز درد در ناحیه قوزک پا شود. در اثر ضربه ای که به قوزک پا وارد شود آن ناحیه دچار ورم و التهاب می شود که موجب ایجاد دردهای شدیدی در قوزک پا می شود. در برخی از موارد نیز در صورت بلند کردن اجسام سنگین هم ممکن است قوزک پای شما دچار تورم شود. افرادی که ورزش های حرفه ای انجام می دهند در حین انجام ورزش های سنگین فشار زیادی به قوزک پایشان وارد می شود که ناحیه قوزک پا نیز تورم پیدا می کند.
علت درد قوزک پا هر چیزی هم که باشد موجب واکنش نشان دادن بدن به آن عوامل می شود. گلبول های سفید ، انواع آنتی بادی ها به همراه مواد پروتئینی به محل قوزک آسیب دیده وارد می شوند و در آن ناحیه قوزک پا دچار ورم می شود.بیماری هالوکس والگوس هم مانند قوزک پا با تورم همراه است در هالوکس والگوس این تورم از بغل انگشت بیرون میزند و راه رفتن را مشکل میسازد.

علت درد قوزک پا چیست

درمان های قوزک پا

پزشک بعد از معاینه قوزک پای آسیب دیده، روش های درمانی زیر را برای بهبود و تقویت مچ پای شما به کار می گیرد.

• بریس و آتل بندی : پزشک با استفاده از این روش درمانی سعی دارد درد مچ پای شما را تسکین دهد و البته مچ پای شما را ثابت نگه دارد.
  • آسپیراسیون مفصل : آسپیراسیون مفصل یک روش درمانی است که پزشک با استفاده از یک سوزن، مایع اضافی از مفصل مچ پا را خارج می کند تا در قوزک پا احساس درد کمتری کنید و تورم آن نیز کاهش یابد.
  • داروی ضدالتهاب و ضد درد : پزشک برای کاهش درد قوزک پا برای شما داروهای ضد التهاب و ضد درد تجویز می کند.
  • کفی ارتز : ارتزها در واقع یک نوع کفی هستند که برای هم ترازی پاها و ثابت نگه داشتن مچ پا استفاده می شود.
  • فیزیوتراپی : با چند جلسه فیزیوتراپی و انجام فعالیت های ورزشی نیز درد قوزک پا کاهش می یابد. علت درد قوزک پا متفاوت است و ممکن است افراد به هر دلیلی دچار این مشکل شوند که برای درمان و بهبود مچ پا فیزیوتراپی نیز بسیار مفید است.
  • تزریق استروئید : برای کاهش درد و التهاب مچ پا ترزیق استروئید نیز مفید است.
  • جراحی : بسته به میزان آسیب دیدگی مچ پا پزشک روش های درمانی مختلفی را به کار می گیرد که در برخی موارد برای کاهش التهاب مچ پا، جراحی را به کار می گیرد.

درمان های قوزک پا

مدت زمان بهبود قوزک پا چقدر است؟

در برخی از موارد ممکن است قوزک پا به صورت خود به خودی بهبود یابد. اما گاهی اوقات نیز ممکن است چند روزی طول بکشد تا درد آن کاهش و التهاب آن خوب شود. استفاده از وسایلی همچون کفی ها و پی گیری روش های درمانی از جمله فیزیوتراپی در بهبود مچ پا بسیار مفید است. بنابراین باید تمرینات تقویتی را به خوبی انجام دهید تا مچ پای شما تقویت شود.

مچ پا وزن کل بدن را تحمل می کند که از قسمت هایی همچون رابط، تاندون، استخوان و … تشکیل شده است. یکی از علائم درد قوزک پا وجود تورم و کبودی در این ناحیه است که با احساس درد و ناراحتی شدیدی همراه خواهد بود. در افراد پیر، ورزشکاران و همچنین افراد چاق درد قوزک پا شایع تر است، البته این بدین معنی نیست که بقیه نیز دچار آن نمی شوند بلکه درد قوزک پا در هر سنی ممکن است اتفاق بیافتد. در برخی از موارد درد و تورم در قوزک پا را می توان با روش خانگی درمان کرد اما در زمانی که بهبود نیابد و درد آن شدیدتر شود باید برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید. علت درد قوزک پا هر چه هم که باشد باید برای تشخیص و درمان آن به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

پاها ستون بدن هستند و کل وزن بدن را تحمل می کنند. با توجه به این امر فشار زیادی به پاها وارد می شود و شما در ناحیه قوزک پا احساس درد و ناراحتی می کنید. اگر دچار درد قوزک پا هستید به طور یقین در زمان راه رفتن بیشتر احساس ناراحتی می کنید و چند قدمی را بیشتر نمی توانید راه بروید.

در مواقعی که در ناحیه قوزک پا احساس ناراحتی می کنید دست از کار بکشید و کمی استراحت کنید. اگر درد در قوزک پا شدیدتر شد بهتر است داروهای مسکن و ضد التهاب مصرف کنید. کمپرس سرد نیز راه خوبی برای کاهش درد و تورم قوزک پا است که می توانید آن را امتحان کنید. البته با یک باندکشی می توانید مچ پا را به خوبی ببندید تا درد آن کمتر شود.

درد قوزک پا سن و سال نمی شناسد و در هر سنی ممکن است افراد در ناحیه قوزک پا احساس ناراحتی کنند. بیشتر ورزشکاران با انجام فعالیت های ورزشی در طولانی مدت در ناحیه قوزک پا احساس ناراحتی می کنند. البته درد قوزک پا در زنان بالای 30 سال و در مردان در زیر 24 سال که فعالیت ورزشی زیادی دارند رخ می دهد.

به روش خانگی می توان درد قوزک پا را کاهش داد، برای این کار از روغن گل بابونه استفاده کنید و مقداری از روغن را برداشته و قوزک پای خود را به آرامی با آن ماساژ دهید.