کف پای صاف تا چه سنی قابل درمان است؟

کف پای صاف تا چه سنی قابل درمان است؟

صافی کف پا یک مشکل و عارضه شایع در سیستم اسکلتی بدن انسان است. اشخاصی که به هر دلیلی قوس استاندارد در کف پا ندارند و هنگام ایستادن کف پاها کاملاً با زمین برخورد می کند آنها از کف پای صاف رنج می برند. این بیماری به عنوان شلی مفاصل نیز شناخته می شود زیرا شل بودن مفصل کف پا باعث این مشکل می شود و در این زمینه باید بدانید که صافی کف پا یک مشکل مادرزادی است و از طریق ژنتیک در خانواده منتقل می شود. این مشکل در اکثر افراد بدون عوارض ظاهر می شود. اما برای برخی از بیماران مشکلاتی ایجاد می کند که باید درمان‌های اساسی برای آن‌ها انجام شود که در این مقاله قصد داریم تا به پاسخ سوال کف پای صاف تا چه سنی قابل درمان است بپردازیم.

کف پای صاف تا چه سنی قابل درمان است؟

کف پای صاف در کودکان بسیار طبیعی است. اما باید بدانید که صافی کف پا تا چه سنی طبیعی است و تا چه سنی می توان صافی کف پا را درمان کرد. کف پای صاف در کودکان 1 تا 5 ساله بسیار عادی است. به عبارت دیگر همه کودکان تا سن 5 سالگی کف پای صاف دارند و بعد از 5 سالگی ساختار بدن شروع به تغییر می کند و به مرور زمان قوس پا ظاهر می شود.

در این بخش از مقاله کف پای صاف تا چه سنی قابل درمان است باید بگوییم زمانی که فردی را می توان به صافی مادرزادی کف پا نسبت داد که حتی بعد از 5 سالگی همچنان صافی کف پا دارد، در واقع تشخیص صافی کف پای مادرزادی باید توسط پزشک متخصص و ارتوپد انجام شود.

به طور کلی صافی کف پا معمولا در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ایجاد می شود، شواهد موجود نشان می دهد که استفاده از ارتز در کودکان با کف پای صاف به ندرت موثر است، جراحی حداکثر تا اوایل نوجوانی انجام می شود، زمانی که ساختار استخوان هنوز در حال رشد است، سپس از ارتز برای اطمینان از بهبودی پا در موقعیت درست استفاده می شود و درمان در گروه های سنی مختلف انجام می شود.

به گفته پزشکان صافی کف پا تا چه سنی قابل معالجه است؟

در جواب به این سوال که کف پای صاف تا چه سنی قابل درمان است، می توان گفت که به طور معمول صافی کف پا تا سن شش سالگی از بین می رود زیرا پاها انعطاف پذیری اندک تری دارند و قوس‌ها به خوبی رشد می کنند.

تنها 1 یا 2 کودک از هر 10 کودک تا بزرگسالی کف پای صاف دارند، برای کودکانی که قوس کف پا ندارند، درمان سفارش نمی شود مگر اینکه پا با علائمی مانند سفتی یا درد منجر شود. در مورد سنی که می توان صافی کف پا را درمان کرد، باید گفت که به طور کلی این مشکل در هر سنی قابل درمان است و بسته به علت زمینه ای کف پای صاف، شیوه های معالجه ممکن است متغیر باشد.

بسیار اهمیت دارد که هر زمان علائم ذکر شده در کودک خود مانند درد یا مشکل در راه رفتن را مشاهده نمودید در اسرع وقت به پزشک مجرب برای صافی کف پا در کودکان مراجعه کنید تا با استفاده از روش تشخیص صافی کف پا در کودکان، روند درمان و معالجه سریعتر انجام شود. کف پای صاف تا چه سنی قابل درمان است؟ در پاسخ باید گفت درمان صافی کف پا دشوار نیست و شامل حذف عوامل خطرناک و ایجاد حفاظت مطلوب از قوس کف پا است.

درمان صافی کف پا از کودکی تا نوجوانی بهتر است انجام شود زیرا اثر گذاری معالجه بهتر و دوره درمان کوتاهتر است، اما باید گفت که این مشکل در بزرگسالی قابل معالجه است.

درمان صافی کف پا در مراحل اولیه در تمام گروه های سنی

درمان صافی کف پا در تمام گروه های سنی

درمان صافی کف پا

در مراحل اولیه تمرینات ساده برای افراد دارای کف پای صاف پیشنهاد می شود و با تمرینات اولیه ناراحتی و درد را به حداقل می رساند، در پاسخ به سوال کف پای صاف تا چه سنی قابل درمان است باید بگوییم از جمله راهکارهای اساسی برای درمان این مشکل باید به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درمان با استفاده فیزیوتراپی، ورزش‌های کششی و استفاده از امواج
  2. عضلات پا را ماساژ دهید و جریان خون را تسریع کنید
  3. تجویز دارو توسط پزشک برای کنترل التهاب و کم نمودن درد
  4. تغییر در رژیم غذایی و کم نمودن وزن به تسکین درد و کاهش فشار پا کمک می کند
  5. استفاده از کفی‌های طبی خاص باعث کاهش درد پا در هنگام راه رفتن می شود
  6. استفاده از مچ بند مخصوص

درمان صافی کف پا در بزرگسالی

قبل از جواب دادن به این سوال که کف پای صاف تا چه سنی قابل درمان است، بهتر است کمی بیشتر در مورد این آسیب بدانیم و اگر قوس طبیعی تشکیل می شد، قفسه سینه زیر پا معمولاً با زمین تماس نمی گرفت و فقط پاشنه و انگشتان پا با زمین تماس پیدا می کردند.

صافی کف پا در بزرگسالی

درمان صافی کف پا در بزرگسالان

در واقع امکان دارد برخی اشخاص از همان ابتدا قوس پای خود را نداشته باشند و صافی داشته باشند و برخی نیز قوس مطلوبی در زیر پا داشته باشند اما ممکن است در بزرگسالی به دلایل مختلف این قوس فرو ریخته باشد. تنها 15 درصد از کودکان پس از شش سالگی امکان دارد همچنان صافی کف پا داشته باشند و نیاز به درمان داشته باشند.

در مورد پاسخ به این پرسش که کف پای صاف تا چه سنی قابل درمان است باید بگوییم که بسته به شرایط بیمار این آسیب تا بزرگسالی قابل معالجه است اما به طور کلی بهتر است از شش سالگی به بعد هر چه زودتر صافی کف پا معالجه شود اگر تشخیص داده شود، می توان با روش های غیر جراحی بهتر آن را درمان کرد. اما لازم است در این بخش با انواع صافی کف پا و درمان آن آشنا شوید. انواع آن عبارت انداز:

  • صافی پا عملکردی: این نوع صافی، فرد به صورت مادرزادی قوسی در کف پای خود دارد اما به دلیل ضعف در  این با استادن بر روی پای خود، قوس پا صاف می شود.
  • صافی پا ساختاری: افرادی که این اختلال را به صورت مادرزادی دارند لازم است  برای اصلاح آن کار باید مراحل مختلفی را طی کنند. در صافی کف پا ساختاری قوس طولی و داخلی پا کاملا از بین می رود

سخن پایانی

در این مطلب از سایت در مورد کف پای صاف تا چه سنی قابل درمان است توضیح داده شد و در اکثریت قریب به اتفاق کودکان، صافی کف پا بخشی از رشد طبیعی و عادی است و عواقب طولانی مدتی ندارد. اما در صورت وجود مشکل در راه رفتن، باید از یک پزشک برای کف پای صاف کودکان درخواست درمان کرد، زیرا شرایط درمان نشده می تواند منجر به عوارض شدیدتر شود. کودکان غضروف زیادی در پاهای خود دارند که در نهایت سخت شده و به استخوان تبدیل می شود. بنابراین اگر کودک شما در این دوره رشد استخوانی به درستی راه نرود، شکل استخوان‌های داخل پای او تحت تاثیر منفی قرار می گیرد.

سوالات متداول درباره کف پای صاف تا چه سنی قابل درمان است

  1. چه روشی برای کاهش درد کف پا وجود دارد؟
    استفاده از کفی های طبی می تواند از درد ناشی این بیماری بکاهد.
  2. از چه سنی صافی کف پا، می تواند نشان دهنده بیماری باشد؟
    پس از سن 5 سالگی، در صورت عدم ایجاد قوس کف پا می توان به وجود این بیماری پی برد.
  3. چه سنی زمان نقاهت درمان صافی کف پا، کوتاه تر است؟
    درمان صافی کف پا از کودکی تا نوجوانی بهتر است انجام شود زیرا اثر گذاری معالجه بهتر و دوره درمان کوتاهتر است.
4/5 - (3 امتیاز)

1 Comment

  1. احسان گفت:

    کمر درد سختی میاره صافی کف پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت