جوش خوردن استخوان پا

جوش خوردن استخوان پا

افراد زیادی در طول زندگی در اثر زمین خوردن، افتادن از ارتفاع و یا تصادف با شکستگی در ناحیه استخوان ها مواجه می شوند. مدت زمان لازم برای جوش خوردن استخوان پا در افراد متفاوت می باشد و این زمان براساس فاکتور های مختلفی مانند میزان شکستگی، سن و شرایط جسمانی فرد و نحوه جوش دادن استخوان ها تعیین می شود. اگر استخوان در مدت زمان استانداردی بهبود نیابد، احتمال کوتاه تر شدن و یا کج جوش خوردن آن نیز وجود دارد. از این رو در این مواقع باید به یک پزشک متخصص مجرب و با سواد مراجعه کنید تا استخوان ها در بهترین حالت ممکن جوش خورده و بهبود یابند.

در ادامه با چه مطالبی آشنا می شوید؟

در ادامه به طور کامل با 0 تا 100 جوش خوردن استخوان آشنا می شوید

فهرست مطالب

مراحل جوش خوردن استخوان پا

فرآیند جوش خوردن استخوان پا تحت تاثیر عوامل مختلفی اتفاق می افتد. معمولا سن افراد، نوع استخوان، میزان تحرک ناحیه شکسته شده، تغذیه، میزان سلامت جسمانی فرد و دارو هایی که فرد استفاده می کند را می توان به عنوان مهم ترین عوامل برای این فرآیند در نظر گرفت. باید توجه داشته باشید که استخوان ها در قسمت های مختلف بدن، متفاوت می باشند،در نتیجه نحوه جوش خوردن و مدت زمان لازم برای انجام این کار در آن ها متفاوت می باشد. معمولا دکتر پا جوش خوردن پا را به عوامل مختلفی ربط می دهد که به صورت زیر است :

  • خونریزی در محل شکستگی
  • جمع شدن خون در نواحی اطراف شکستگی
  • واکنش های ضد التهابی که در طول ۸ ساعت اتفاق می افتند.
  • رشد جدید رگ های خونی در محل آسیب
  • جمع شدن مواد معدنی در جای آسیب دیده و تبدیل شدن به استخوان
  • بعد از گذشت یک ماه استخوان به صورت ناقص جوش می خورد.
  • جوش خوردگی کامل بین ۶ تا ۸ هفته طول می کشد.

مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان

برای جوش خوردن استخوان باید به مواد غذایی خود توجه ویژه ای داشته باشید زیرا برخی از آن ها می توانند در انجام سریع تر این فرآیند و بهبودی شما موثر باشند. مهم ترین مواد غذایی که می تواند به جوش خوردن بهتر و سریع تر استخوان ها کمک کند، عبارتند از:
کلسیم
این ماده در حقیقت یکی از اصلی ترین مواد برای جوش خوردن و استحکام استخوان ها به حساب می آید.
پروتئین
این ماده نیز یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده استخوان ها می باشد که می تواند در بهبود فرآیند جوش خوردن آن ها موثر باشد. برای مصرف این ماده باید به سراغ گوشت، تخم مرغ، حبوبات، لبنیات و غلات بروید.
روی
این ماده معدنی به عنوان ترمیم کننده بافت ها به شمار می آید. از این رو مصرف مناسب آن می تواند در ترمیم شکستگی ها نیز بسیار موثر باشد، بهترین منابع غذایی این ماده معدنی، اسفناج و کلم بروکلی می باشند.
ویتامین C
این نوع ویتامین در کلاژن سازی بدن نقش مهمی ایفا می کند. از طرفی کلاژن سازی می تواند به بدن کمک کند تا شکستگی ها سریع تر بهبود یابند. از این رو مصرف این ویتامین می تواند در بهبود شکستگی ها بسیار موثر باشد.
لیزین
این ماده نوعی آمینو اسید می باشد که می تواند به جذب کلسیم در بدن کمک کند. در نتیجه با استفاده از این ماده می توان به بهبود شکستگی ها کمک کرد. برای این که این نوع آمینو اسید در بدن تامین شود بهتر است که از مواد غذایی مانند ماهی، لوبیا، شیر کم چرب و اسفناج استفاده کنید.
بورون
این ماده در کاهش دفع منیزیم و کلسیم از طریق ادرار نقش بسیار مهم و سازنده ای را ایفا می کند. برای تامین این ماده در بدن بهتر است که روزانه سیب، گردو و آووکادو مصرف کنید و از این طریق به بهبود وضعیت شکستگی استخوان ها کمک نمایید.

مواد غذایی مناسب برای جوش خوردن استخوان

هدف از جوش خوردن استخوان پا

زمانی پزشک می تواند بگوید که استخوان به طور کامل جوش خورده است که فرد درد خاصی نداشته باشد. همچنین در این شرایط استخوان شکسته شده به اندازه قبل از شکستگی رسیده باشد و کوتاه تر از آن نباشد. علاوه بر آن استخوان باید بدون کوچک ترین انحراف و یا کج شدگی جوش خورده باشد. زمانی که استخوان به طور کامل جوش خورده باشد، کارکرد استخوان نیز به حالت قبل از شکستگی بر خواهد گشت و فرد می تواند آن را تکان دهد.
گاهی اوقات زمان جوش خوردن استخوان بیش از حد طول می کشد و در اصطلاح می گویند که استخوان جوش نخورده است. معمولا افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند و یا در سنین بالایی به سر می برند، بیش تر با این مشکل مواجه می شوند. علاوه بر آن پوکی استخوان، دیابت و عفونت ها نیز می تواند در طولانی تر شدن این فرآیند نیز بسیار موثر باشند.

روش های درمان جوش نخوردن استخوان

برای این که پزشک مطمئن شود که فرآيند جوش خوردن استخوان به طور کامل انجام شده است، راه های زیادی وجود دارد. با پیشرفت علم پزشکی این روش ها نیز بسیار مدرن و پیشرفته شده اند و پزشکان با کمک این روش ها به راحتی می توانند وضعیت شکستگی استخوان ها را مورد بررسی قرار دهند. حال اگر پزشک تشخیص دهد که استخوان ها جوش نخورده اند باید اقدامات لازم برای حل این مشکل انجام شود. امروزه روش های درمانی زیادی برای انجام این کار وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • مگنت تراپی
  • امواج شوکی
  • اوزون تراپی
  • تکار تراپی
  • روش های جراحی

پزشک ابتدا با کمک دستگاه مگنت و یا با استفاده از امواج شوکی و یا امواج گرمایی تلاش می کند تا استخوان را تحریک کرده تا زودتر فرآیند شکستگی را تکمیل کند. اما در شرایطی که استخوان نتواند با این روش ها جوش بخورد، برای درمان از جراحی استفاده می کنند.

روش های درمان جوش نخوردن استخوان

کلام آخر

افراد زیادی در طول عمر خود با شکستگی استخوان مواجه می شوند. جوش خوردن استخوان پا در افراد سالم با تغذیه مناسب فرآيند پیچیده ای نیست و تقریبا بعد از گذشت ۶ تا ۸ هفته تکمیل می شود. این در حالی است که در افراد مصرف کننده مواد مخدر، افراد مسن و یا بیماران دیابتی این مدت زمان بیش تر شده و ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد. در شرایطی که پزشک تشخیص دهد که استخوان جوش نخورده است، اقدامات لازم برای حل این مشکل انجام می گیرد. معمولا برای این کار از روش هایی مانند تکار تراپی، اوزون تراپی، امواج شوکی، مگنت تراپی و یا حتی عمل جراحی استفاده می کنند.

سوالات متدوال

در این روش از امواج رادیوی استفاده می کنند و با ایجاد گرما التهاب ها را کاهش داده و از این طریق به بهبود وضعیت استخوان کمک می کنند.

 

برای تاثیر گذاری این روش باید دستگاه به مدت ۲۰ دقیقه تا چند ساعت بر روی ناحیه شکستگی قرار گیرد تا از این طریق فرآیند جوش خوردن استخوان تکمیل شود.

پزشکان برای انجام این کار از عکسبرداری و سی تی اسکن استفاده می کنند و برای این که از عدم وجود عفونت در بدن مطمئن شوند، از فرد آزمایش خون می گیرند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت