ترمیم غضروف مچ پا

ترمیم غضروف مچ پا

بدن همه ما از بی نهایت مفصل تشکیل شده است که برای حرکت و قرار گیری مفاصل به روی هم نیاز به غضروف است. ما با کمک این مفاصل می توانید راه برویم و کارهای روزانه خود را انجام بدهیم بنابراین مفاصل نیز در صورت وجود غضروف در بین خود می توانند راه رفتن را برای ما ممکن سازند. به طور مسلم وقتی غضروف های بدن آسیب ببینند نیاز به ترمیم پیدا می کنند. غضروف یک بافت سفید و اتصال دهنده است که در بین مفاصل قرار دارد. به عنوان مثال گوش و بینی ما نسبتا و به طور کامل از غضروف تشکیل شده است.نقش غضروف در بین مفاصل اهمیت بالایی دارد در حقیقت غضروف در بین مفاصل موجب می شود که ساییدگی بین استخوان ها به وجود نیاید و در برابر ضربه های احتمالی نیز از مفاصل حفاظت می کند. با توجه به اهمیت غضروف و اینکه در صورت آسیب دیدن این بافت چه علائم و مشکلاتی به وجود می آید ما در ادامه به موضوع ترمیم غضروف مچ پا خواهیم پرداخت و پیرامون آن اطلاعاتی را ارائه خواهیم کرد.

در ادامه با چه مطالبی آشنا می شوید؟

در ادامه به طور کامل با ترمیم غضروف مچ پا آشنا می شوید.

فهرست مطالب

آیا امکان ترمیم غضروف مچ پا هست؟

همان طور که بیان کردیم غضروف بافت سفید و نرمی است که به عنوان اتصال دهنده بین مفاصل قرار می گیرد. بهتر است بدانید که غضروف استخوان نیست بلکه بافت منعطفی دارد که البته زود هم آسیب می بیند.
جالب است بدانید جریان خون به غضروف نمی رسد و همین امر موجب شده است که بافت آن سفید رنگ باشد. البته به دلیل وارد نشدن جریان خون در این بافت در زمان آسیب دیدن نیز به سختی ترمیم خواهد شد. ترمیم غضروف مچ پا نیز طی این امر به آسانی انجام نمی گیرد و غضروف روند کندی در ترمیم خود خواهد داشت. البته در صورت ترمیم نشدن غضروف پا ممکن است استخوان ها بر روی یکدیگر دچار سایش شوند و در نهایت موجب آرتروز شود.
در هر سن و سالی که باشید یا در هر مشغله کاری که فعالیت می کنید خواه ورزشکار، کارمند باشید احتمال بروز آسیب غضروفی در مفاصل است. در صورت آسیب شدید به غضروف، مفاصل بر روی یکدیگر به سختی حرکت می کنند و در زمان راه رفتن مانند بیماری شارکو ماری توث شما احساس ناراحتی شدیدی خواهید کرد و در راه رفتن شما مشکل ایجاد خواهد شد.

علائم آسیب غضروف مچ پا

یکی از مهمترین علائم آسیب به غضروف مچ پا این است که در ناحیه مچ پا احساس درد، تورم و سفتی خواهید کرد.
البته این درد ممکن است در برخی از اوقات شدید و و یا اینکه خفیف باشد. در اثر این علائم شما در ناحیه مچ پا درد شدیدی همراه با قرمزی و گرم بودن مچ پا احساس خواهید کرد.
در زمان بروز این علائم در مچ پا شما از این ناحیه احساس درد خواهید کرد و راه رفتن برایتان مشکل ساز خواهد شد.

علائم آسیب غضروف مچ پا

عوامل آسیب غضروف مچ پا کدامند؟

مادرزادی بودن و انحراف در مچ پا
گاهی غیر عادی بودن راستای مچ پا به صورت مادرزادی است که این امر موجب آسیب به غضروف پا می شود که باید توسط جراحی درمان شود.

فعالیت های ورزشی و آسیب های حرکتی
در برخی از موارد در زمان رها شدن یک جسم و خوردن آن به مچ پا ممکن است در این حین غضروف پا دچار آسیب شود. البته در برخی از موارد نیز پیچ خوردن مچ پا و افتادن از روی پله ها نیز از دیگر عواملی است که موجب آسیب به غضروف مچ پا می شود. ورزشکارانی که فعالیت های ورزشی آنها فوتبال، تنیس، کشتی و راگبی است از جمله افرادی هستند که در ناحیه مچ پا دچار آسیب غضروفی خواهند شد. ورزشکارانی همچون بستکبال و بدمینتون نیز در اثر دویدن، پریدن و بالارفتن در معرض این وضعیت ناخوشایند هستند.

عدم تحرک
در مواقعی که فرد به طور معمول هیچ حرکتی ندارد عضلات او ضعیف خواهد شد . در واقع مفاصل برای اینکه سالم بمانند باید راه بروند و تحرک داشته باشند. در صورت بی تحرکی به مدت طولانی و نداشتن هیچ فعالیتی، غضروف مچ پا دچار آسیب خواهد شد که البته ترمیم غضروف مچ پا نیز به آسانی نخواهد بود.

اضافه وزن
وزن زیاد بدن موجب پیچ خوردگی در ناحیه استخوان ها و مفاصل ها به خصوص در ناحیه مچ پا می شود. به این دلیل که مفاصل پا از جمله مفصل مچ پا وزن کل بدن را تحمل می کند در صورت اضافه وزن زیاد فشار بیشتری به آن وارد می شود و غضروف پا آسیب خواهد دید.

بهترین راهکار برای ترمیم غضروف مچ پا

با تشخیص پزشک و اینکه آسیب دیدگی غضروف پا در چه وضیعتی قرار دارد روش های مختلفی برای ترمیم غضروف مچ پا از طرف پزشک در نظر گرفته می شود. اما بکارگیری هرکدام از این روش ها بهتر است بعد از بهبود مفصل مچ پا انجام گیرد.
پزشک داروهای استروئیدی را تجویز می کند و یا مچ پای شما را آتل بندی می کند تا غضروف ترمیم شود.
پزشک به فردی که از ناحیه غضروف پا دچار آسیب شده است توصیه می کند که به اندازه کافی استراحت داشته باشد. جالب است بدانید استراحت خوب و مفید موجب ترمیم بهتر غضروف مچ پا می شود البته اگر سطح آسیب دیدگی کمتر باشد.
پزشک داروهای غضروف ساز و البته در کنار آن داروهای ضد التهاب از نوع غیر استروئیدی نیز برای کاهش التهاب و درد مچ پا را تجویز می کند.
عمل جراحی نیز یکی از روش های دیگری است که برای ترمیم غضروف مچ پا به عنوان یک روش درمانی به کار می رود.

بهترین راهکار برای ترمیم غضروف مچ پا

سخن پایانی

غضروف پا به عنوان یک بافت نرم و منعطف تاثیر بسزایی در حرکت کردن مفاصل بر روی هم و در نتیجه آسان راه رفتن دارد. در صورت آسیب دیدگی غضروف مچ پا به طور مسلم راه رفتن نیز به سختی انجام خواهد شد که این امر برای همه ما دردناک خواهد بود. در هر سن و سالی که باشید یا در هر مشغله کاری که فعالیت می کنید خواه ورزشکار و یا کارمند باشید احتمال بروز آسیب غضروفی در مفاصل است. در صورت آسیب شدید به غضروف، مفاصل بر روی یکدیگر به سختی حرکت می کنند و در زمان راه رفتن نیز شما احساس ناراحتی شدیدی خواهید کرد. بنابراین با توجه به سختی ترمیم غضروف مچ پا باید بیشتر مواظب سلامتی خود باشید و در صورت احساس درد و ناراحتی حتما به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متدوال

برای ترمیم غضروف مچ پا این روش درمانی توسط جراحان مچ پا، آرتروسکوپی مچ پا و جراحان ارتوپدی انجام می گیرد.

 

در زمان شکستگی و پیچ خوردگی مچ پا بعد از روش درمانی احتمال به مرور زمان دردهای ناشی در این ناحیه بهبود می یابند که البته اگر در ناحیه مچ پا زیاد احساس درد و ناراحتی داشتید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

شما چند روز بعد از عمل می توانید کار خود را از سر بگیرید اما برای کسب نتیجه بهتر، بهتر است انجام کارها را به بعد از یک الی دو هفته موکول کنید تا در یک دوره استراحت وضعیت شما بهبود یابد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت