کمردرد چیست؟

همه ما در طول زندگی,دچار درد در ستون فقرات کمری می شویم. آنچه مهم است نحوه برخورد ما با این مشکل است. امروزه به علت تحرک کم مردم و انجام فعالیتهای در سکون و فراوانی مشاغل با تحرک کم و ایستا و به تبع آن پوزیشن های نامناسب ستون فقرات و همچنین ضعف عضلات, بروز دردهای کمر افزایش یافته است.

علل کمردرد چیست؟

گرفتگی های عضلانی ,بیرون زدگی های دیسک,تنگی کانال, آرتروز و اسپوندیلولیستزیس یا سر خورگی های مهره های کمی می تواند علت کمردرد باشد.

علایم کمردرد چیست؟

در دیسکوپاتی کمری ,که درد به علت فشار بر عصب ایجاد می شود درد در حالتهای مثل سرفه ,عطسه ,نشستن یا ایستادن طولانی تشدید می شود و در حالت خوابیده به پهلو در حالی که پاها در شکم جمع شده اند کاهش می یابد.

در کمردردهای ناشی از تنگی کانال نخاع,میزان فعالیت در ایجاد درد تاثیری ندارد و کلیه حالاتی که شخص در وضعیت قامتی راست است مثل ایستادن, خوابیدن دراز کش و یا راه رفتن ایجاد می شود و شخص با خم شدن درد خود را کاهش می دهد.

دردی که در آرتروز تجربه می شود تا خلف ران هم انتشار می یابد اما برخلاف دیسکوپاتی ها تا ساق و کف پا انتشاری ندارد.

در موارد سر خوردگی مهره ها بر روی هم ممکن است علایم نداشته باشیم و یا کمردرد و دردهای سیاتیکی ایجاد گردد.

تشخیص:

در ابتدا رادیوگرافی انجام می شود و آرتروز و سر خوردن مهره ها در آن تشخیص داده می شود.

در صورت وجود دردهای سیاتیکی و علایم دیسکوپاتی و یا تنگی کانال ,انجام ام آر آی توصیه می شود.

درمان:

علاوه بر درمان دارویی و فیزیوتراپی در صورت عدم بهبود یا درگیری حرکتی اعصاب نیاز به جراحی وجود دارد و در مواردی که بی اختیاری ادرار و مدفوع به وجود می آید جراحی اورژانس انجام می شود.

Rate this page
رزرو نوبت