فیبرومیالژیا

مجموعه ای از علایم است که به صورت درد در عضلات و گاها مفاصل و بافت نرم بدن اتفاق می افتد. فیبرومیالژیا بر روی گردن و شانه ها, پشت , قفسه سینه, لگن, بازوها و ساق ها تاثیر می گذارد. زمان بروز دردها اکثرا صبحها وشب ها است اما می تواند در تمام طول روز نیز وجود داشته باشد.

این بیماری با فعالیت ,هوای سرد و مرطوب و استرس بدتر میشود. 80 تا 90 درصد موارد در زنان اتفاق می افتد و سن شایع آن 45 سالگی است.

علل فیبرومیالژیا چیست؟

گروهی علت آن را به اختلالات خواب و استرس مربوط می دانند ولی کلا علت آن ناشناخته است.

علایم فیبرومیالژیا چیست؟

این یک بیماری مزمن است . درد اغلب در عضلات, تاندون ها و رباط ها و مناطقی است که عضله به استخوان وصل است. درد ممکن است خفیف یا شدید باشد. ماهیت درد به صورت سوزشی, احساس خشکی و یا چنگ خوردن است. گاها درد به صورت آرتریت است اما نکته در اینجاست که به بافت نرم و مفاصل آسیبی نمی رساند.

بعضی علایم بیماری به صورت:

خستگی متوسط تا شدید

توان انجام فعالیت کمتر

مشکلات خواب شبانه

افسردگی

سردرد

علایم گوارشی ناشی از استرس مثل اسهال یا یبوست

پای بی قرار

دوره های قاعدگی دردناک

مشکل در فکر کردن واضح

تشخیص فیبرومیالژیا چگونه است؟

تشخیص این بیماری بر پایه شرح حال , معاینه بالینی , و رد کردن سایر بیماری هاست و هیچ وسیله تشخیص خاصی برای آن وجود ندارد. انجمن روماتولوژی آمریکا برای سندرم فیبرومیالژی، فیبرومیالژی را به عنوان سندرمی با درد منتشر و تندرنس در ۱۱ یا بیشتر از ۱۸ نقطه مشخص تعریف کرده‌است.

فیبرومیالژیا چگونه درمان می شود؟

درمان این بیماری بر پایه سن , جنس ,علایم موجود, وضعیت سلامتی فرد و شدت علایم است. نکته مهم این است که این بیماری بهبود یافتنی نیست اما علایم آن را می توان مدیریت کرد.

کاهش استرس و تغییرات در مدل زندگی, علایم نه چندان شدید را بهبود می بخشد. موارد شدید بیماری به مجموعه ای از پزشکان روماتولوژیست, متخصص درد و فیزیوتراپ نیاز دارد.

بعضی درمانها شامل:

داروهای ضد التهاب برای کاهش درد و کمک به خواب فرد