علت کج شدن انگشتان پا در کودکان

علت کج شدن انگشتان پا در کودکان

کج شدن انگشتان پا به سمت داخل معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که کف پا، ساق پا یا ران‌ها به سمت داخل می‌چرخند و باعث خمیدگی انگشتان پا به سمت داخل می‌شود. اگرچه ناخن های فرورفته در بین کودکان بسیار رایج است، اما اگر انگشتان پای کودکتان به سمت داخل چرخیده و شما نگران هستید، بد نیست آن را به پزشک کودک خود نشان دهید و می توانید در ادامه مقالات هالوكس والگوس با علت کج شدن انگشتان پا در کودکان آشنا شوید.

علت کج شدن انگشتان پا در کودکان

چرخش انگشتان پا به داخل در کودکان می تواند به دلیل چرخش قسمتی از اندام تحتانی باشد، به عنوان مثال:

  • چرخش کف پا
  • چرخش استخوان ران
  • چرخش استخوان ساق پا
  • چرخش ران کودک

پای کودک شما می تواند به دلیل شرایطی به نام ادکتوس متاتارسال معکوس شود. اگر چرخش در نیمه جلویی کف پای کودک اتفاق بیفتد و بقیه پا و اندام تحتانی در جای خود قرار داشته باشند، دلیل چرخش انگشتان پا به سمت داخل متاتارتوس ادکتوس است. متاتارتوس ادکتوس رایج ترین علت معکوس شدن انگشتان پا در کودکان است که معمولاً در هنگام تولد در پاها و انگشتان پای نوزادان مشاهده می شود.

علت کج شدن انگشتان پا در کودکان چندان مشخص نیست، اما می تواند به دلیل انحراف انگشت در داخل در دوران جنینی باشد. متاتارس در کودکان می تواند با فشار دست انعطاف پذیر و تا حدودی صاف شود. همچنین می تواند خشک و غیر قابل انعطاف باشد و با فشار دست اصلاح نشود.

کج شدن انگشت پای کودک می تواند به دلیل چرخش استخوان ساق باشد، چرخش استخوان ساق پا در کودکان معمولاً به دلیل فشار وارده به جنین و موقعیت قرارگیری در دوران جنینی است. خوشبختانه این چرخش خود را نیز التیام می بخشد، با این حال، این بهبود ممکن است سال ها طول بکشد.

دلیل انحراف و کج شدن انگشتان پای کودک به داخل امکان دارد چرخش ران کودک باشد، این زمانی اتفاق می افتد که استخوان ران یا استخوان ران کودک به سمت داخل چرخیده و در نتیجه لگن نیز به سمت داخل چرخیده شود. خوشبختانه چرخش ران در کودکان به خودی خود بهبود می یابد و در طول رشد کودک استخوان ران در محل صحیح قرار می گیرد.

تشخیص کج شدن انگشتان به سمت داخل

تشخیص کج شدن انگشتان به سمت داخل

چگونه کج شدن انگشتان پا به سمت داخل را در کودکان تشخیص دهیم؟

در کودک مبتلا به انحراف پا به دلیل متاتارتوس ادکتوس، نیمه جلویی پا به سمت داخل متمایل است، اما پشت پا، ساق و ران ها در وضعیت طبیعی قرار دارند و این وضعیت زمانی که کودک به پشت می خوابد بیشتر قابل تشخیص است.

از دیگر علت کج شدن انگشتان پا در کودکان، وجود سابقه خانوادگی متاتارتوس و انحراف انگشتان کودک به داخل، احتمال بروز این ناهنجاری را در کودک افزایش می دهد. برای اینکه بفهمید این انحراف متاتارسوس ادکتوس انعطاف پذیر است یا خیر، کافی است پا را با دست به بیرون فشار دهید، اگر به حالت عادی برگردد، انحراف قابل انعطاف است.

معمولاً فاصله زیاد بین انگشت شست و انگشت دوم نشانه چرخش انگشتان پای کودک به سمت داخل و متاتارتوس ادکتوس است. هنگامی که کودک یا نوزاد هنگام راه رفتن پای خود را به جای صاف به داخل می گذارد، احتمالاً در پاها و انگشتان پا دچار انحراف به داخل می شود. لازم به ذکر است که این انحراف در ساق پا یا در  ران او است. در مواردی که استخوان نیاز به بررسی دقیق تری دارد نیز از اشعه ایکس استفاده می شود.

درمان کج شدن انگشتان پا به داخل در کودک

کج شدن انگشتان پا به سمت داخل یا گرد شدن انگشتان پا در کودک معمولاً قبل از هشت سالگی به خودی خود بهبود می یابد  و این انحراف باعث درد کودک شما نمی شود و او می تواند مانند سایر کودکان به راحتی راه برود، بدود و بازی کند. همچنین این انحراف زمینه عامل خطری برای هیچ بیماری مفصلی مانند آرتریت یا بدشکلی ستون فقرات و اندام ها نخواهد بود.

در  زمان قدیم برای درمان کج شدن انگشتان پا به داخل در کودکان از روش هایی مانند آتل بندی، گچ کاری، کفش مخصوص و حتی جراحی استفاده می شد. اما  در حال حاضر می دانیم که اکثر این انحرافات با گذشت زمان بهبود می یابند. البته لازم به ذکر است که حتی در موارد نادر، این اختلالات می توانند علل جدی و اثرات ماندگار داشته باشند و نیاز به درمان به موقع دارند. اگر انگشت فرورفته کودک شما باعث نگرانی شما شده است، می توانید به پزشک مراجعه کنید تا به خوبی بررسی شود زیرا این مشکل علت‌های گوناگونی دارد.

برای کج شدن انگشتان پا در کودک چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، برای ارزیابی بیشتر به متخصص مراجعه کنید:

  • ناتوانی کودک در راه رفتن یا هر یک از مراحل رشد حرکتی در زمان معمول
  • کودک می لنگد یا از درد شکایت می کند.
  • انحراف یک طرفه در ساق یا انحراف که بیشتر در یک پا باشد.
  • مشکلات و ناهنجاری های حین راه رفتن که به جای بهبود بدتر می شوند.
  • زمین خوردن و سقوط مکرر کودکان غیر نوپا و شکستگی استخوان در کودکان.
  • اگر کودک شما تا سن هشت سالگی یا نهایتاً ده سالگی هنوز از چرخش ساق یا پا رنج می برد
دلایل اکتسابی انحراف و کج شدن انگشتان پای کودکان

دلایل اکتسابی انحراف و کج شدن انگشتان پای کودکان

دلایل اکتسابی انحراف و کج شدن انگشتان پای کودکان چیست؟

در دوران جنینی ممکن است تغییراتی در پاها و انگشتان پا ایجاد شود دلایل این تغییرات متفاوت است. هنگامی که کودک شما برای اولین بار می ایستد یا راه می رود، ممکن است متوجه وضعیت غیر طبیعی پاهای او شوید. برخی از مشکلات رایج تغییر شکل انگشت پا است که در نوزادان رایج است، شایع ترین دلیل تمایل انگشتان پا به داخل چرخش کل پا از مفصل ران به سمت داخل است.

بروز این ایراد دلایل دیگری از جمله انحنای قسمت جلویی انگشت پا و قوس شدن پا دارد و در این حالت فاصله بین انگشت شست پا و انگشت دوم نیز  زیاد می شود. تمایل انگشت شست پا به خارج ناشی از چرخش کل پا از مفصل ران به خارج است. انحنای انگشت پا به سمت داخل معمولاً در 3 یا 4 سالگی به خودی خود بهبود می یابد.

سخن پایانی

در این مطلب به شکل کامل در مورد علت کج شدن انگشتان پا در کودکان توضیح داده شد که می توانید مورد بررسی قرار دهید و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنید. در صورت بروز این مشکلات می توانید با پزشک مربوطه ارتباط برقرار کرده تا شما را برای درمان راهنمایی کند.

سوالات متداول درباره علت کج شدن انگشتان پا در کودکان

  1. آیا انحراف انگشت کودک بهبود می یابد؟َ
    کج شدن انگشتان پا به سمت داخل یا گرد شدن انگشتان پا در کودک معمولاً قبل از هشت سالگی به خودی خود بهبود می یابد و این انحراف باعث درد کودک شما نمی شود.
  2. چه عاملی موجب افزایش احتمال انحراف انگشت پا می شود؟
    وجود سابقه خانوادگی متاتارتوس و انحراف انگشتان کودک به داخل، احتمال بروز این ناهنجاری را در کودک افزایش می دهد.
  3. به چه علتی انگشت پا کودک کج می شود؟
    چرخش کف پا، چرخش استخوان ران ، چرخش استخوان ساق پا و غیره از دلایل کج شدن انگشت پا کودک است.
3.6/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو نوبت