بیماری پاژه چیست؟

در حالت عادی ساخت و ساز استخوان ها در جریان است و استخوانهای جدید به آرامی جای استخوانهای قدیمی را می گیرند. در بیماری پاژه این روال مختل می شود و سرعت ساخت استخوان از سرعت برداشت استخوانهای قدیمی بیشتر می شود لذا استخوانهای جدید بلوغ کمتری دارند و شکننده ترند و همچنین بدشکل می شوند.

علل بیماری پاژه چیست؟

بیماری علت مشخصی ندارد اما گفته می شود شاید علت آن ویروسی باشد. جنس مرد, سن بالا, نژاد اروپایی, و سابقه فامیلی مثبت از مواردی است که عامل خطر در ایجاد این بیماری است.

علایم بیماری پاژه چیست؟

اکثر بیماران بدون علامتند اما اگر قرار باشد علامتدار شود شایعترین علامت دردهای استخوانی است.

در صورت درگیری لگن درد های لگنی ایجاد می شود.

در صورت درگیری ستون فقرات ,ریشه های عصبی نخاعی تحت فشار قرار می گیرند و درد, احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در دست یا پاها ایجاد می شود.

در اثر ضعیف شدن استخوان ها استخوان ها خمیده می شوند و مثلا پای پرانتزی ایجاد می شود.

شکستگی سریع استخوان در برابر ضربات کوچک , خونریزی بیشتر در هنگام جراحی ,آرتروز در اثر ایجاد استخوانهای اضافه در اطراف مفصل, نارسایی قلبی به علت کار زیاد قلب برای خونرسانی به نواحی استخوان سازی شده جدید از دیگر علایم بیماری است.

تشخیص بیماری پاژه چگونه است؟

رادیوگرافی

اسکن استخوان

آزمایش خون و از جمله افزایش شدید آلکالین فسفاتاز

بیماری پاژه چگونه درمان می شود؟

اگر در پاژه علامتی نداشته باشیم و عوارضی وجود نداشته باشد نیاز به درمان نیست.اما اگر آلکالان فسفاتاز بالا باشد و نواحی مهمی مثل جمجمه و ستون فقرات درگیر باشد درمان نیاز دارد.

درمانهای دارویی مثل بیس فسفوناتها و کلسی تونین توصیه شده اند.

در مواردی که فشار بر عصب وجود دارد تغییر شکل استخوانی داریم و در موارد شکستگی ها و تعویض مفصل نیاز به جراحی وجود دارد.