آرتروز:

ساییدگی زانو یک پدیده وابسته به سن است و با افزایش سن شیوع آن افزایش می یابد. علل متعددی برای بروز این بیماری وجود دارد. از علل شایع آرتروز زانو:

شکستگی ها

چاقی

بیماری های مادرزادی

نرمی غضروف کشکک پیشرفته

فعالیت زیاد از جمله ورزش

ارثی

بدشکلی های زانو که منجر به فشار بیش از حد به بعضی از مناطق زانو می شود. (مثل زانوی پرانتزی)

علایم :

درد که به تدریج افزایش می یابد. این درد غالبا به ساق و ران انتشار دارد. و در اواخر بیماری , حتی چند قدم راه رفتن هم با اشکال همراه می شود. اشکال در خم و راست شدن زانو ازجمله درد در هنگام بلند شدن از زمین ,خشکی مفصل و سر وصدای زیاد مفصل در ادامه بیماری ساییدگی مفصل زانو اتفاق می افتد. گاها ممن است تورم زانو اتفاق بیفتد و بد فرم شدن زانو هم ایجاد می شود.ممکن است زانو شکل پرانتزی بگیرد.

دردهایی که به دنبال ساییدگی مفصل در کناره های زانو اتفاق می افتد ناشی از ساییدگی مفصل بین استخوان ران و ساق پاست و درد هایی که هنگام بلند شدن از زمین و پایین رفتن از پله اتفاق می افتد ناشی از آرتروز مفصل کشکک و ران است.

تشخیص:

رادیوگرافی ایستاده هر دو زانو بهترین روش تشخیصی است که نشانه های آرتروز در آن دیده می شود.

درمان:

درمان در ابتدا غیر جراحی است:

آموزش بیمار:

مهمترین قسمت درمان ساییدگی مفصل است. اصلاح شیوه زندگی ,ورزشهای مناسب و کاهش وزن توصیه می شود. فیزیوتراپی صحیح و تقویت عضلات اطراف مفصل مهم است. استفاده از عصا در کاهش درد مبتلایان نقش زیادی دارد.

داروهای ضد التهاب:

بیشتر اثر ضد درد این داروها مهم است چرا که التهاب در ساییدگی مفصل نقشی ندارد.پس اثر ضد التهاب این داروها مد نظر نیست.

تزریق داخل مفصل:

تزریق داخل مفصلی کورتون می تواند باعث کاهش علایم شود اما به هیچ عنوان نباید مکرر انجام شود چون منجر به ایجاد مفصل نوروپاتیک و شارکو در بیماران می شود.

داروهای محافظت کننده غضروف مفصلی:

این داروها که به صورت خوراکی و یا ژل های تزریقی و با نام غضروف ساز در عوام شناخته می شود در کاهش درد موثر است اما اینکه بتوانند باعث ترمیم غضروف شوند هنوز ثابت شده نیست.

در مورد انجام اقداماتی همچون ازون درمانی و پی آر پی, اثر تایید شده ای گزارش نشده است.

درمان قطعی ساییدگی مفصل زانو و کاهش درد قطعی , با تعویض مفصل زانو اتفاق می افتد.در سنین پایین , و مواردی که یک طرف زانو دچار ساییدگی شده اند جراحی های دیگری انجام می شود.