کشیدگی و پارگی رباطها:

کشیدگی رباط داخلی زانو:

شایعترین ضایعه زانوست. مکانیسم آن چرخش ساق یا ضربه به قسمت خارج زانوست در حالی که زانو در وضعیت خم شده است. در اسکی بازان شایع است و گاهی در اثر ضربه به قسمت خارج زانو اتفاق می افتد.

علایم:

علایم به صورت درد و حساسیت به لمس در قسمت داخلی زانوست. در حالی که زانو پایدار است و هیچ رباطی پاره نشده است.

تشخیص با معاینه و ام آر آی است.

درمان:

محدود کردن حرکات زانو برای مدت چند هفته کافی است.

 

پارگی رباط داخلی زانو:

وارد شدن ضربه شدید به زانو در حالت راست یا کمی خمیده باعث ایجاد آن می شود. می تواند با شکستگی های قسمت خارجی زانو همراه باشد.

 

علایم:

درد در قسمت داخل زانو

ورم

محدودیت حرکات زانو

خونریزی در قسمت داخل زانو

 

تشخیص:

رادیوگرافی ساده و همچنین ام آر آی تشخیص را قطعی می کند.

 

درمان:

در پارگی رباط به تنهایی و یا مواردی که شکستگی بدون جابجایی استخوان وجود دارد درمان غیر جراحی انجام می شود.

در مواردی که همراه با پارگی رباطهای دیگر باشد و یا شکستگی جابجا داشتیم جراحی مدنظر قرار می گیرد.

 

پارگی رباط خارجی زانو:

شیوع کمتری دارد و ناشی از ضربه به قسمت داخلی زانوست.

علایم :

شامل درد , تورم , ناپایداری زانو , محدودیت حرکت و جمع شدن خون در زانوست. می تواند باعث آسیب عصبی شود و پا حالت افتادگی پیدا کند.

تشخیص:

مهمترین راه های تشخیص این آسیب توسط پزشک اطلاعاتی است که وی از علائم بیمار و نحوه ایجاد آسیب میگیرد و معاینه ای است که وی از زانوی بیمار بعمل می اورد. با این حال دیگر روش های تصویربرداری مانند رادیوگرافی ساده و ام آر ای MRI هم میتواند به تشخیص این آسیب کمک کند.

درمان:

 در مواردی که پارگی این لیگامان با درمان های غیر جراحی بهبود نیابد یا همراه با پارگی این لیگامان دیگر بافت های زانو مانند رباط های صلیبی یا منیسک ها نیز آسیب دیده باشند پزشک ارتوپد ممکن است تصمیم به درمان جراحی برای درمان پارگی این لیگامان بگیرد.

 

پارگی رباط صلیبی:

یکی از رباطهای مهم زانو که نقش ثبات در نیروهای برشی در مفصل را دارد رباط صلیبی قدامی یا  A.C.L  است که متاسفانه اغلب ورزشکاران با برخوردهای ناگهانی دچار پارگی شده و در صورت پارگی کامل نیاز به جراحی جهت ادامه فعالیت ورزشی خواهند داشت.


رباط صلیبی از قسمت داخلی لقمه خارجی استخوان ران منشاء گرفته و تا برجستگی قدامی استخوان درشت نی ادامه پیدا میکند. این رباط در حالت زانو خم شل بوده ولی در حالت ایستاده یا زانوی صاف کشیده شده و مانع از جابجایی زانو به سمت عقب میشود .

علایم:


یک صدای تق ( pop ) همراه با آسیب ACL شنیده شده یا خیر. معمولاً این صدا هنگامی که فرد ناگهان تغییر مسیر داده یا ناگهان در هنگام دویدن ایستاده است و یا در هنگام افتادن روی پا بعد از پرش شنیده شده و بدنبال آن التهاب و تورم زانو ایجاد شده است.

در خلال چند ساعت خون در مفصل تجمع پیدا می کند. (همارتروز)

فرد معمولاً نتوانسته است بخاطر درد و تورم یا ناپایداری زانو به فعالیت ادامه دهد.

در ادامه فرد مکررا ممکن است دچار خالی شدن زانو شود.

 

تشخیص:

علاوه بر شرح حال و معاینه , ام آر آی می تواند به خوبی پارگی رباط را نشان دهد.

درمان:

درمان غیر جراحی پارگی رباط صلیبی معمولا برای افراد مسن و آنهایی که قصد پرداختن به ورزش های شدید و رقابتی را ندارند در نظر گرفته می شود.در مواردی که پارگی همراه با کنده شدن یک قسمت از استخوان همراه باشد جراحی فوری لازم است در سایر موارد می توان جراحی را تا ایجاد آرامش در مفصل و بدست آوردن قدرت مناسب عضلات و محدوده حرکت مفصل به تعویق انداخت.

درمان در آسیب رباط صلیبی به دوره های مختلفی تقسیم بندی می شود.
به طور کلی درمان به دو بخش :

  1. قبل از عمل
  2. بعد از عمل

تقسیم می شود و پس از عمل به 4 مرحله تقسیم می شود.

 

قبل از عمل:


چنانچه جراحی زانو لازم باشد معمولاً جراح زانو آنرا 3 هفته به تاخیر انداخته و توصیه به فیزیوتراپی مینماید. در این دوره فیزیوتراپی از عوارضی مثل خشکی مفصل زانو جلوگیری نموده و باعث کاهش التهاب ها میشود تا عوارض جراحی به حداقل برسد.
باید در این سه هفته عضلات جلو و عقب ران و دامنه حرکتی مفصل زانو تقویت و زیاد شود که این امر می تواند به کاهش تجمع مایع مفصلی زانو و بدست آوردن سریع توان عضلانی عضلات موثر روی مفصل زانو ( عضله چهار سر ران و عضلات همسترینگ ) بعد از عمل کمک کند.

 

عوارض عدم جراحی :

  • خشکی مفصلی و آرتروز زانو ( استئو آرتریت زانو )
  • ناپایداری مفصل زانو یا افزایش لغزندگی زانو
  • درد و محدودیت حرکات مفصل زانو

 

پارگی مینیسک:

 

مینیسک ها مفصل زانو را در تمام دامنه حرکتی پایدار نگاه می دارند و نقش فعالی و در محدودیت چرخشی خارجی و داخلی مفصل زانو و نیز خم و باز شدن زانو دارند. نقش دیگری که مینیسک ها دارند جذب کننده شوک میان استخوان درشت نی و استخوان ران با افزایش سطح تماس تحمل وزن عمل می باشند. علاوه بر آن مینیسک در لغزنده کردن مفصل زانو ایفای نقش می نماید.

علت پارگی مینیسک در اکثر موارد , وقتی است که استخوان ران به داخل یا خارج می چرخدو زانو نیز هم زمان با آن از حالت خم , صاف می شود. با چرخش به طرف خارج مینیسک خارجی و با چرخش به سمت داخل مینیسک داخلی پاره می شود.در ورزشهایی مثل فوتبال و اسکی شایع است.

انواع پارگی مینیسک:

1-پارگی دسته سطلی : که پارگی طولی است و قفل شدن به دنبال آن اتفاق می افتد.

2-پارگی افقی

3-پارگی مایل که که معمولا با نوع افقی یا horizontal در سن بالاتر اتفاق می افتد و قفل شدن به دنبال آن اتفاق نمی افتد.

 

علائم:

1-مرحله حاد:

بیمار به  دنبال احساس صدا در زانو دچار درد و محدودیت حرکات زانو و ورم می شود. ورم در پارگی یک سوم محیطی مینیسک به علت وجود عروق خونی در محیط آن, ناشی از خون می باشد ولی در پارگی مرکز آن این طور نیست.

 

2-علایم بالینی چند هفته بعد از پارگی :

تورم و وجود مایع در داخل مفصل که به شدت مرحله حاد نمی باشد.

درد و حساسیت به لمس در خط مفصلی

قفل شدن مفصل زانو که در بیشتر موارد به طور ناگهانی به وجود آمده و از بین می رود.

خالی شدن زیر پا

ضعیف شدن و کوچک شدن عضله چهار سر همراه با احساس کلیک در زانو

یکی از بدترین ترکیبات ضایعات زانو شامل پارگی مینیسک داخلی + پارگی رباط طرفی داخلی + پارگی رباط صلیبی ACL می باشد.

 

تشخیص:

جهت تشخیص پارگی مینیسک, پس از معاینه MRI  انجام می شود که در صورتی که شک قوی به پارگی مینیسک وجود دارد اما در تصویر برداری نشانه ای دیده نمی شود می توان از آرتروسکوپی تشخیصی استفاده کرد.

 

درمان:

در مواردی که مینیسک پاره می شود پس از چند هفته ای استراحت دادن به مفصل , خودداری از فعالیت‌های سنگین، گذاشتن یخ بر روی زانو و مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی , فیزیوتراپی شروع می شود و در صورتی که علایمی مثل قفل کردن و خالی کردن زانو و همچنین درد و تورم ادامه یابد می توان آن را جراحی نمود. سن و میزان فعالیت فیزیکی هم فاکتور حائز اهمیتی در انتخاب روش درمانی مناسب می‌باشد.

Rate this page
رزرو نوبت