بورسیت

بورس یک کیسه پر از مایع است که در فضایی بسته مثل بالشتک قرار دارد و نقش لغزنده کردن مابین سطوح و بافتهای بدن را دارد تا اصطکاک کمتر شود. التهاب بورس بورسیت نام دارد که می تواند منجر به درد و اشکال در حرکات مفصل شود. بورس ها معمولا در اطراف مفاصل مثل شانه ها, زانوها, مچ پا و لگن قرار دارد.

بیشترین علت بورسیت استفاده بیش از حد و آسیب ها است اما عفونت هم می تواند علت آن باشد. بیماری هایی مثل آرتریت, نقرس, تاندونیت, دیابت و تیروئید می تواند با با آن مرتبط باشد.

علایم بورسیت چیست؟

درد

حساسیت موضعی

محدودیت حرکت

تورم و قرمزی پوست در مواقعی که بورس مستقیما زیر پوست قرار دارد مثل آرنج.

انواع بورسیت چه هستند؟

بورسیت  تاندون پشت قوزک پا

به این نوع بورسیت, بیماری آلبرت گفته می شود. این بیماری در اثر استفاده از کفش هایی به وجود می آید که ناحیه ساپورت پشتی سختی دارند. که باعث تحت فشار قرار دادن شدید قسمت تحتانی آشیل می شوند. یعنی دقیقا محلی که عضلات ساق پا به پاشنه می چسبند. که در نهایت منجر به التهاب بورسی می شود که در محل چسبیدن تاندون آشیل به پاشنه می باشد.

بورسیت خلفی تاندون آشیل

این نوع بورسیت منجر به هاگلند دفورمیتی می شود. این بورس بین آشیل و پوست پاشنه است. این نوع بورسیت هم در اثر تحریک شدن این بورس توسط کفش هایی ست که قسمت ساپورت پشتی آنها سفت و سخت است.

بورسیت لگنی

به آن بورسیت تروکانتریک هم می گویند و در نتیجه استفاده بیش از حد ,آرتریت یا جراحی ایجاد می شود.این نوع بورسیت,در زنان میانسال و افراد مسن شایعتر است.

بورسیت آرنج

این بورسیت ناشی از التهاب بورسی است که بین پوست و استخوان آرنج قرار دارد. این نوع بورسیت در نتیجه آسیب ها و فشار مستمری است که بر آرنج وارد می شود. (مثلا لم دادن طولانی بر آرنج)

بورسیت زانو

به آن بورسیت پس آنسرین می گویند. این بورس بین سطح استخوان بالای ساق و قسمت داخلی زیر زانو و سه تاندون عضله همسترینگ قرار دارد. انجام ندادن حرکات کششی قبل از ورزش ,کوتاه بودن عضلات همسترینگ, داشتن وزن بالاتر می تواند منجر به این نوع بورسیت می شود.

بورسیت پره پاتلار

بیشتر در افرادی اتفاق می افتد که زانوی آنها بیش از حد بر زمین قرار می گیرد مثل لوله کش ها و خدمتکارانی که سطح زمین را تمیز می کنند.

تشخیص بورسیت چگونه است؟

پس از بررسی سابقه بیماری ها و معاینه بالینی تستهتای زیر می تواند انجام شود:

رادیوگرافی

سونوگرافی

آسپیراسیون و کشیدن مایع داخل بورس خصوصا در موارد مشکوک به نقرس و عفونت

تستهای خونی

بورسیت چگونه درمان می شود؟

درمان بورسیت بستگی به آن دارد که عفونی یا غیر عفونی است.

بورسیت غیر عفونی:

این بورسیت ناشی از ترومای بافت نرم یا آسیب فشاری یا استفاده بیش از حداست و درمان آن شامل :

استراحت

یخ درمانی

بی حرکتی تحت فشار

بالا نگه داشتن عضو

داروهای ضد التهاب و درد

تزریق کورتون جهت کاهش درد و تورم

آتل یا بریس جهت محدود کردن حرکت مفصل

بورسیت عفونی:

بورس توسط باکتری عفونی شده است.که باعث درد و تورم می شد.درمان آن شامل آنتی بیوتیک و درناژ جراحی و خارج کردن بورس است.

چگونه از بروز بورسیت جلوگیری کنیم؟

قبل از ورزش یا فعالیت بدن را گرم کنید.

ورزشهای جدید را آهسته شروع کنید.

در مناطقی که بورس تحت فشار است از پد استفاده کنید.