آرتریت

آرتریت یک بیماری التهابی مفصل است که می تواند بافت نرم اطراف مفصل, عضلات ,استخوانها و تاندون ها را درگیر کند و حتی به ارگانهای مهم بدن مثل قلب و کلیه ها آسیب بزند. این بیماری معمولا مزمن می شود و مجموعه ای از بیماری های روماتیسمی و بیماری های التهابی مفصل را در بر می گیرد.

• چه کسانی در معرض خطر آرتریت هستند؟

آرتریت در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد و هر چه سن بالاتر می رود احتمال بروز آنها بیشتر است. در بعضی از انواع آرتریت ها مثل آرتروز, ممکن است در جوانان به دنبال استفاده بیش از حد از مفصل و یا تروما ریسک ایجاد آن در سنین پایین افزایش یابد. ژنتیک هم در ایجاد آرتریت دخالت دارد.ضمن آنکه نوع شغل و وزن بالا در ایجاد و شروع بعضی آرتریتها مثل آرتروز موثر است.

• علایم آرتریت چیست؟

قرمزی, تورم, درد, خشکی مفصل, گرمی در اطراف یک یا چند مفصل از علایم آرتریت و بیماری های روماتیسمی است. ضمن آنکه در بعضی از انواع,می توان درگیری سایر ارگانهای حیاتی بدن مثل قلب و کلیه ها را دید.

• آرتریت چگونه درمان می شود؟

درمان آرتریت به سن بیمار, جنس, نوع آرتریت موجود در بیمار و شدت آن بستگی دارد. درمان قطعی برای اکثر آرتریت ها وجود ندارد. هدف از درمان کاهش درد و التهاب و بازتوانی مفصل است.

• درمان کوتاه مدت:

• داروها : در کوتاه مدت درد و التهاب را کم می کند و شامل استامینوفن , بروفن , آسپیرین و سایر داروهای ضدالتهابی غیر استروییدی می باشد.

• گرم کردن و سرد کردن: درد ممکن است با یخ پیچیده شده در یک حوله و یا گرم کردن مرطوب (حمام) و یا حرارت خشک (پد حرارتی) کم شود.

• بی حرکتی : بی حرکتی مفصل با آتل و یا بریس میتواند به مفصل استراحت داده و از ادامه آسیب جلوگیری کند.

• ماساژ : ماساژ سبک میتواند با افزایش جریان خون و حفظ گرمای عضلات کمک کننده باشد.

• تنس:  تنس یک مودالیته فیزیوتراپی است که سیگنالهای درد را بلوک می کند و احساس درد را کاهش می دهد.

• طب سوزنی: با استفاده از سوزنهای نازک و ترشح مواد شیمیایی تسکین دهنده درد سیستم عصبی را برای بی دردی تحریک می کند.

درمانهای طولانی مدت:

• داروهای ضد روماتیسمی :بیماری را کند می کند ومشکلات سیستم ایمنی مرتبط با بیماری را کم می کند. متوتروکسات , کلروکین و… از جمله این داروهاست.

• کورتون ها: به صورت خوراکی و تزریقی است و التهاب و ورم را کم می کند.

• هیالورونیک اسیدها: می توان با تزریق آن در بیماران با آرتروز از میزان درد کم کرد.

• جراحی: انواع جراحی به صورت آرتروسکوپی, خشک کردن مفصل و یا تعویض مفصل باشد.

عوارض آرتریت چیست؟

عارضه اصلی آرتریت ها کاهش کیفیت زندگی است.

زندگی با آرتریت چگونه است؟

کاری که ما در هنگام درگیری با آرتریت می توانیم انجام دهیم علاوه بر انجام اقدامات تشخیصی و درمانی, تغییر لایف استایل است که شامل موارد زیر است:

کاهش وزن

ورزش مثل شنا کردن, ورزشهای ایروبیک, پیاده روی

فعالیت و استراحت مناسب

استفاده از وسایل کمکی مثل عصا, واکر

چه زمانی باید جهت درمان به متخصص مراجعه نمود؟

هر زمانی که علایم آرتریت تشدید شود و یا علامتی جدید ایجاد شود باید به مراکز درمانی مراجعه نمود.